Koeajo: Citroën C4 Picasso e-HDi

08.01.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Citroën C4 Picasso e-HDi

Pikkutaiteilija sulautuu Picasso-sukuun.

Tämännäköiset autot olivat muutamia vuosia sitten vain autonäyttelyissä esiteltyjä konsepteja. Citroën kuuluu merkkeihin, joiden rohkeus on perinteisesti riittänyt futurismin tuomiseen myös tuotantoon. Uusi C4 Picasso on silti käyttökelpoinen perheauto.

Kahdesta dieselistä tehokkaamman ja neljästä varustetasosta toiseksi vaatimattomimman eli Confortin yhdistelmä riittänee useimmille perusajopeliä etsiville. Confortin vakiovarusteluun kuuluvat mm. automaatti-ilmastointi, pyyhinten sadetunnistin ja 16" alumiinivanteet. Kaksi isoa monitoiminäyttöä ovat monipuolisia, mutta saattavat pimeällä häiritä huonosta hämäränäöstä kärsiviä kuljettajia.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Istuinlämmittimet ovat nopeat ja tehokkaat. Näkyvyys ulos on erinomainen, taakse näkemistä heikentää kauas sijoitetun taustapeilin pieni näkemälue. Sadetunnistin heiluttaa pyyhkijöitä useimmiten turhan innokkaasti.

Moottori vetää siististi todella alhaalta. Pirteyttäkin riittää, tosin puhdikkain tehoalue loppuu jo selvästi ennen 4 000 r/min -lukemaa. Kylmänä rahisevan dieselin ääni häviää matkan edetessä ja moottorin lämmetessä niin, että auto on tasanopeudella miellyttävän vähämeluinen. Yhdistetyn kulutuksen arvo on bensa-Picassoihin verrattuna 2,0–2,3 l/100 km pienempi.

Jousitus ja iskunvaimennus ovat uskollisia mukavuuspainotteisille ranskalaisgeeneille, tosin mukana on annos jämäkkyyttä. Ohjaus on kevyt mutta melko tunnokas ja terhakka keskittämään.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.