Koeajo: Dacia Duster TCe 125 4x2

26.02.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Dacia Duster TCe 125 4x2

Dacian raateluhammas kiillotettiin uuteen uskoon.

Duster oli viime vuonna ylivoimaisesti myydyin Dacia Suomessa. Tahdin takaamiseksi jatkossakin autoa päivitettiin hieman. Etusäleikköön leivottiin krominväristä koristetta, ja ajovalot muotoiltiin uusiksi. Maasturimielikuvaa vahvistettiin suojapanssarointiin vihjaavilla koristemuoveilla. Kattokaiteet ovat entistä muhkeammat.

Sisäpuolella muovattiin istuimia, jotka ovat hieman aiempaa napakammat. Kuljettajan istuimessa on portaallinen ja karkea korkeussäätö. Lisävarustelistalla on nyt mm. Media Nav -järjestelmä, joka nimensä mukaan sisältää navigaattorin. Varustevalikoimassa ovat nyt myös vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uutuusmoottorin puhti riittää Dusterille hyvin

Moottorivalikoimaan lisättiin 1,2-litrainen TCe 125-bensaturbo, jonka ensiesiintyminen on Dusterissa. Sen saa kuusivaihteisen manuaalilaatikon ja etuvedon pariksi. Lisäksi valikoimassa on 1,6-litrainen bensakone ja 1,5-litrainen diesel.  Uutuusmoottorin puhti riittää Dusterille hyvin, eikä varsinaista tehonpuutetta tunnu ohituksissakaan, kunhan pitää odotukset kohtuudessa.

Alustassa on maasturimaista kimmoisuutta, mutta korin liikkeet pysyvät melko hyvin kurissa neljänkin hengen kuormalla. Suuntavakavuus on hyvällä tolalla, mutta ohjausgeometriaa voisi hioa, jotta ohjaus keskittäisi aktiivisemmin. Laatuvaikutelma on pääosin kunnossa, poikkeuksena mm. hennot ovien ulkokahvat.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.