Koeajo: Dacia Logan MCV TCe 90

08.01.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Dacia Logan MCV TCe 90

Logan MCV on Dacian tarjokas niille farmaria mieliville, joille viisi istumapaikkaa on tarpeeksi.

Vain runsaat puoli vuotta sitten (TL 6/13) ajossamme oli Dacia Lodgy, joka täytti mallistosta jääneen Logan MCV -mallin paikan. Kauaa ei Lodgy saanut mellastaa lajinsa ainoana Daciana, sillä Logan MCV on saapunut uudistuneena kasvattamaan tilafarmaritarjontaa.

Logan on lähes samanpituinen kuin Lodgy, mutta noin 16 senttiä matalampi. Akselivälissä Logan jää Lodgylle noin 18 senttiä. Konkreettinen ero on istuinpaikkojen määrä, joka Loganissa on aina viisi. Lodgynhan saa sekä viisiettä seitsenpaikkaisena.

Loganin moottorivalikoima sisältää kaksi Renault-sukuista voimanlähdettä. Ajossamme ollut bensiinimoottori on 0,9-litrainen turbo, lisäksi tarjolla on 1,5-litrainen turbodiesel. Sen saa vain paremmalla Laureate-varustelulla, bensakone on myynnissä lisäksi vaatimattomampana Ambiance-versiona. Laureate venyttää varustelistaa mm. ajotietokoneella ja vakionopeudensäätimellä sekä sähkösäätöisillä ulkopeileillä. Lanseerausmallina Loganista on lisäksi Laureate Navi, jossa noin 300 euron lisäsijoituksella saa seitsemäntuumaiselta kosketusnäytöltä operoitavan multimediajärjestelmän. Se sisältää mm. navigaattorin ja bluetoothin.

Mukavan väljät tilat

Kuljettajan näköalat ovat tutut jo aiemmin esitellyistä Dacioista ja vähän vanhemmista Renault-malleista. Selkeää, vaikka vähän muovista. Kosketusnäyttö ei ole aivan lajinsa herkimpiä, mutta toimii asiallisesti.

Logan MCV:n etuistuinten muodot eivät lupaa runsaasti tukea. Takapuolituntumassa on emo-Renaultilta opittua pehmeyttä, joka muotoilee pehmusteen istujan vartaloon ja lisää tukea hieman. Loganissa istutaan hieman keskimääräistä henkilöautotasoa korkeammalla. Istuinlämmittimien kytkimet ovat ahtaissa paikoissa istuinten ulkolaidoilla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Takaistuimella on mukavat tilat keskimittaisille aikuisille. Päälle ja jalkaterille on suorastaan väljät tilat, polville lääniä on vähän niukemmin. Istumakorkeus on takanakin aikuiseen makuun sopiva. Takaistuimelle ja sieltä pois kapuaminen sujuu aika vaivattomasti riittävän oviaukon alareunan leveyden ja oven avautumiskulman ansiosta. Istuimen keskiosa on hyvin laakea ja lattian keskitunneli tasainen, joten kolmekin matkustajaa pärjää penkillä. Auto ei tosin ole kovin leveä, mikä nipistää mukavuutta.

Runsaasti tilaa myös matkatavaroille

Tavaratilaa on reilusti, vaikka Loganin esittämät lukemat alkavatkin olla alemman keskiluokan autoissa jo peruspiirre. Nostokorkeus tavaratilaan on mukavan pieni, 59 senttiä. Pieni on myös avatun takaluukun alle jäävä korkeusmitta, 177 senttiä. Jo keskimittaisen käyttäjän päälaki on vaarassa osua alimpana olevaan lukko-osaan.

Tavaraosaston lattialevyn alla on jonkin verran lisätilaa. Lattialevy on tukeva, mutta siinä ei ole kahvaa. Kahvanuukailu koskee myös tilan suojaverhoa, joten käden puristusvoiman on parasta olla kunnossa verhoa käytettäessä. Ruuman lattian kulmissa on neljä asiallisen kokoista ja tukevaa kiinnityslenkkiä, lisäksi sivupaneloinnissa on kaksi hennompaa muovista kassipidikettä.

Moottorit nykymittapuilla pienitehoisia

Logan MCV:N moottorit ovat nykymittapuulla aika pienitehoisia. Auto on tosin kokoisekseen melko kevyt, mutta 90 hevosvoimaa ei silti riitä ihmeisiin. Moottori on sinänsä pirteä ja kolmipyttyiseksi myös käyntiääneltään sivistynyt, mutta ei niin sitkeä kuin ahdetulta nykyvoimanlähteeltä odottaisi.

Ohjauspyörän kierroksia laidasta laitaan on noin kolme eli hieman enemmän kuin nykyautoissa yleensä. Ohjaustunto on sähkömekaaniselle tehostukselle ominaisesti vähän kliininen, mutta Renault-yhtymän aiempiin vastaaviin tuotteisiin verrattuna paljon parempi.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.