Koeajo: Fiat 500L 1.6 MultiJet II

13.11.2013 | Timo Suomala
Koeajo: Fiat 500L 1.6 MultiJet II

Fiat 500L sai kaksi uutta turbomoottoria, joilla on sama teholukema mutta erilainen luonne.

Fiat 500L:n moottoripaletti on kasvanut 0,9-litraisella Twinair Turbo -bensamoottorilla ja 1,6-litraisella toisen sukupolven Multijet-dieselkoneella. Molemmat uudet moottorit tarjoavat tehoa 105 hevosvoimaa. Kymmenenkin hevosen lisäteho on tervetullutta, sillä aiempi 1,4-litrainen kone on 500L:n keulalla tuntunut riittämättömältä.

Käytännön ajossa teholukema ei muodostu moottorien ratkaisevaksi ominaisuudeksi. Pirteän etenemisen salaisuus on vanhan totuuden mukaan voimanlähteen tuhti vääntö, mikä pätee myös 500L:n dieselversiossa.

Bensiinimoottorissa korkea sisämelu

0,9-litraisen Twinairin tavoitteet ovat paperilta luettaessa kunnianhimoiset. Kaksisylinterinen turbo tarjoaa piristetyn tehon lisäksi vajaat 20 Nm enemmän vääntöä kuin 1,4-litrainen bensakone. Maksimivääntöön päästään tehtaan mukaan käsiksi yli puolet pienemmällä käyntinopeudella.

Liikkeellelähdössä kone tarvitsee kuitenkin reippaasti kierroksia. Kaupungissa ajettaessa tuntuu, ettei 875-kuutioinen herää kunnolla alle 2 000 r/min -lukemissa. Moottorin tärinä ja matala värinä tuntuvat ratissa asti. Lisäkierrokset rauhoittavat kulkua, mutta korostavat kaksisylinterisen äänekästä pärinää. Meluisaa moottoria nöyrtyy kuuntelemaan, sillä kierrosten mukana kasvava teho on ehtona sujuvammalle etenemiselle.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Moottorista löytyy lähes värinätön ja pärinätön alue 2 000–2 500 kierroksen välimaastosta. Tällä sivistyneimmällä alueella ajaminen vaatii kuitenkin tarkkuutta, ja oikea käsi joutuu hämmentämään kuusivaihteisen manuaalin keppiä tiuhaan tahtiin.

Twinairin huudattaminen kasvattaa kulutusta, ja ilmoitettu 4,8 litran keskikulutus tuntuu haasteelliselta tavoitteelta. 1,4-litraisesta poiketen molemmat turbomoottorit on varustettu sammutusautomatiikalla. Twinairissa on Eco-ohjelma, joka paimentaa kulutusta leikkaamalla käytössä olevaa tehoa ja vääntöä.

Vääntö läsnä heti

1,6-litraisen Multijet-moottorin reippaasti suurempi vääntö muuttaa kaupunkiajamisen radikaalisti sujuvammaksi. Vääntö on läsnä heti liikkeelle lähdettäessä. Myös Multijet vaatii aktiivista vaihtamista, mutta meno on kaksisylinteriseen bensakoneeseen verrattuna selvästi joustavampaa. Myös dieselin vaihteisto on kuusilovinen manuaali.

Maantiellä meno on miellyttävämpää. Dieselin nakutus on ohjaamossa läsnä, mutta äänet ovat tuntuvasti hiljaisemmat kuin kaksisylinterisessä.

Multijet-diesel on käytettävyydessään 500L:n moottorivalikoiman houkuttelevin vaihtoehto, vaikkakin myös kallein. Sen puhti kestää hyvin kyytiläisten ja matkatavaroiden mukaan ottamisen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.