Koeajo: Ford Transit

20.03.2014 | Tapio Ketonen
Koeajo: Ford Transit

Fordin tavara-automalliston uudistumisessa käynnistyy kolmas vaihe, kun uusi iso Transit tulee myyntiin.

Ford yritti aiemmin pärjäillä tonniluokasta ylöspäin Transitilla, jonka tavaratilaa venytettiin. Saman mallisarjan tarjoamisella useisiin kokoluokkiin päästään säästöihin, mutta ratkaisulla on ongelmansa. Muut valmistajat ovat hakeneet säästöjä yhteistyöllä muiden kanssa. Fordin ratkaisu on myydä samoja malleja kaikille markkinoille. USA:n ja Euroopan automaut erkanivat jo 1930-luvulla, kun Amerikassa hullaannuttiin suuriin moottoreihin ja ulkomittoihin. Nyt on mahdollista palata yhteen, kun valtameren takanakin on herätty tajuamaan, että öljyä ei kannata tuhlata aivan miten vain. Transit täyttää ensi vuonna mallinimenä 50 vuotta. Autoja valmistettiin pitkään Englannissa, mutta tuotanto on ollut jo vuosia siirrettynä Turkkiin, jossa Eurooppaan tulevat Transitit valmistetaan jatkossakin. Uudella Transitilla Ford korvaa USA:ssa jo yli 50 vuotta valmistetun Emalliston. Amerikan markkinoilla myytävät autot tullaan valmistamaan Kansas Cityn tehtaalla. Tekniikka ei muutu juurikaanTekniikan osalta Transit on säilynyt suunnilleen ennallaan. Moottori on 2,2-litrainen diesel, jota valmistetaan kolmena tehoversiona. Pienintä (74 kW/100 hv) versiota ei tuoda Suomeen, meillä valittavissa ovat 92 kW/125 hvsekä 114 kW/155 hv -versiot. Rangerissa käytettävä 3,2-litrainen viisisylinterinen diesel on tulossa USA:n malleihin, mutta sen tulosta Eurooppaan ei ole tietoa. Suuren tehon käyttö nostaa helposti kulutusta. Econetic-malleissa on 92-kilowattinen moottori ja kiihdytyksen hallintajärjestelmä, joka normaalisti rajaa auton kiihtyvyyden tyhjänä samaksi kuin 75 % kuormalla. Lisäsäästöä tuo vakiona oleva käynnistys- ja pysäytysautomatiikka. Vielä toistaiseksi paketti- ja kuormaautoiksi rekisteröitävät autot tulevat Euro 5 -päästötason mukaisina, vain linja-autojen on jo täytettävä Euro 6-vaatimukset. Tällöin autoissa on Ad-Blue-urealiuosta pakokaasuihin suihkuttava järjestelmä alentamassa typen oksidien päästöjä. Transitiin on ollut mahdollisuus valita joko etu- tai takaveto, ja näin on edelleen. Sama moottori voidaan asentaa sekä pitkittäin että poikittain. Ajonvakautusjärjestelmää on täydennetty aliohjautuvuuden hallinnalla. Jos auto alkaa puskea, nopeutta hidastetaan tasaisesti. Järjestelmä tunnistaa kuorman ja pystyy vakauttamaan perävaunun heilahtelun. Myös mäkilähtöavustin kuuluu varusteisiin. Etuvetomallissa tavaratilan lattia on 10 cm alempana. Ulkomitat ovat samat vetotavasta riippumatta. Takavetomallin pohjalta rakennettu neliveto on myös edelleen ohjelmassa. Tavaratilan seinät ovat nyt entistä pystymmät, ja sivuovi on 130-senttinen. Uusi Transit on saanut mahtailevan maskin ja ohjaamoon lisää tilaa. Ohjaamo on paitsi entistä tilavampi myös hiljaisempi. Huoltoväli on kaksi vuotta tai 50 000 km, ja huolto sujuu entistä nopeammin. Esimerkiksi takajarrulevyjen vaihtoaika on aiemman 2,6 tunnin sijaan 1,3 tuntia. Kulutus on laskenut kuusi prosenttia edellismalliin verrattuna. Tosin nopeudenrajoittimen pois jättäminen Suomeen tuotavista malleista nostaa kulutusta tuon saman verran, eli pienimmän Econetic mallin CO2-päästö nousee 169:stä 179:ään grammaa kilometriltä. EU-kulutuksina ilmaistuna tämä on 6,4:stä 6,7:ään litraan sadalla kilometrillä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.