Koeajo: Fordin sähköautot

03.10.2013 | Tapio Ketonen
Koeajo: Fordin sähköautot

Sähköautot ovat pikkuhiljaa valtaamassa osaansa markkinoista. Myös Ford haluaa oman viipaleen tästä toistaiseksi pienestä kakusta.

Uusia sähköautoja on lopultakin tullut markkinoille tai ainakin esitelty. Varsinainen markkinoille tulo tapahtuu monissa tapauksissa vasta ensi vuonna, mutta monet valmistajat ovat jo esitelleet sähköllä kulkevat ajokkinsa.

Ford on jo jonkin aikaa ollut kuvioissa mukana Yhdysvalloissa. Esimerkiksi Focus Electric on ollut siellä valmistuksessa jo toissavuodesta saakka. Tila-auto C-Max puolestaan on USA:ssa myynnissä vain hybridiversioina, joista uusin on ladattava hybridi C-Max Energi. Myös Fusion-malli on ollut jo pitemmän aikaa tarjolla hybridinä.

Kuin salavihkaa Ford on tuonut täyssähköisen Focuksen valmistukseen jo viime kesäkuussa myös Euroopassa. Fordin kaikki mallit tulevat myyntiin koko Euroopassa, myös Suomessa. Ensimmäisten sähkö-Focusten toimitukset käyttäjille ovat alkaneet syyskuussa.

Sähkö-Focuksen tulo liittyy Fordin Power of Choice -ohjelmaan, jonka puitteissa yhtiö tuo ensi vuonna täyssähköisen Focuksen rinnalle ladattavan hybridin C-Max Energin sekä ensi vuonna esiteltävästä uudesta Mondeosta hybridiversion. Fordin mukaan nämä täydentävät taloudellisten pienten polttomoottorien valikoimaa.

Henry Ford ja Alva Edison rakensivat ensimmäisen sähköauton jo 1913

Ford muistuttaa, että yhtiö ei ole ensi kertaa valmistamassa sähköautoja, kokemusta löytyy. Vuonna 1913 eli tasan sata vuotta sitten Henry Ford ja Thomas Alva Edison rakensivat T-mallin Fordin pohjalta sähköauton.

Edison oli kehittänyt uuden rautanikkeliakun käytettäväksi sähköautossa. Ford, joka oli Edisonin läheinen ystävä, määräsi, että sitä oli käytettävä, vaikka akun ominaisuudet eivät riittäneet kaikissa käyttöolosuhteissa.

Prototyypin rakentajat kokeilivat salaa lyijyakkua, mutta kun Henry Ford sai tietää tästä, hän raivostui. Sähköauto olisi osoittautunut tuohon aikaan muutenkin kilpailukyvyttömäksi, mutta epäonnistuminen akkutekniikassa nopeutti lopettamispäätöstä.

Ford on seurannut sähköautojen kehitystä, ja mallien sähköversioita on näkynyt kokeilukäytössä kautta aikojen. Vasta nyt yhtiö on katsonut ajan olevan kypsä sarjatuotantoon.

Ford Focus Electric

Ford Focuksen sähköversiot valmistetaan Saarlouisin tehtaalla perinteisten mallien kanssa samalla linjalla. Moottorin ja vaihteiston tilalle asennetaan sähkömoottori ja siihen liittyvä tasauspyörästö sekä virranhallinnan ja akuston ohjauksen vaatima elektroniikka.

Sähköauton kallein ja raskain osa on litiumioniakusto, joka painaa noin 300 kg. Se myös vie leijonan osan tavaratilasta. Akuston kapasiteetti on n. 23 kWh, ja sen voimin Focus jaksaa kulkea EU-normimittauksen mukaan 162 km.

Sähkö-Focuksen suurin teho on 107 kW eli 145 hv, mutta koska täysi teho on käytettävissä liikkeellelähdöstä alkaen, auto tuntuu räväkältä suuremmasta kokonaismassastaan huolimatta.

Ford C-MAX Energi

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Yhdysvalloissa hybridiautojen suosio on suurta, joten Fordille on tullut kiire päästä trendiin mukaan. Tila-auto C-Max on rapakon takana tarjolla vain hybridinä, ja se saa toimia myös Euroopassa ladattavan hybridin alustana.

C-Max-hybridi tuli USA-myyntiin jo syksyllä 2012. Auto tulee Euroopassa tuotantoon ja myyntiin vuonna 2014. Nyt nähdyt autot olivat aitoja Amerikan malleja.

C-Maxin keulalla on kaksilitrainen bensiinimoottori, jossa käytetään At C-Maxin keulalla on kaksilitrainen bensiinimoottori, jossa käytetään Atkinson-työkiertoa. Atkinson-moottorissa imuventtiilit pidetään tavallista pitempään avoimina. Tämä parantaa hyötysuhdetta, vaikkakin heikentää vääntömomenttia. Hybridiautossa tämä ei haittaa, sillä sähkömoottori tulee apuun, jos vääntöä tarvitaan.

Yhteensä moottorit antavat tehoa enimmillään 138 kW eli 188 hv. Huippunopeus on 102 mph eli 164 km/h. Pelkällä sähköllä saavutetaan 136 km/h.

Portaaton voimansiirto

Ladattavan hybridi-Fordin litiumioniakusto säilöö sähköä 7,6 kWh. Akusto on sijoitettu hyvin kömpelösti taka-akseliston päälle, missä se käytännössä pilaa C-Maxin alun perin käytännöllisen tavaratilan.

Voimansiirrosta Fordin antamat tiedot eivät kertoneet mitään. Internetin syövereistä kuitenkin selvisi, että hybridimallin voimansiirto on toteutettu ”powersplit”-periaatteella, eli samaan tapaan kuin Priuksessa, planeettavaihteistolla ja sähkömoottoreilla. Näin voimansiirrosta on saatu portaaton.

C-Maxin hybridiversio tulee Eurooppaan vasta ensi vuonna, nyt näytetyt autot oli tuotu USA:sta. Yhtä epärealistisilta näyttävät nuo amerikkalaiset EPA-kulutuslukemat kuin EU-lukematkin. Kaupungissa kulutus on 108 mpg eli mailia gallonalla. Maantiellä kuluu 92 mpg ja yhdistettynä 100 mpg. Tutummissa luvuissa nuo ovat 2,3, 2,6 ja 2,4 l/100 km.

Ford Fusion Hybrid

Ford Fusion on USA:n markkinoilla myytävä keskikokoinen perheauto, jota vastaa Euroopassa Mondeo. Ensi vuonna meille rantautuvan uuden Mondeon hybridimalli tulee olemaan tekniikaltaan käytännössä identtinen Fusionin kanssa.

Fusionin hybridimallissa on sama kaksilitrainen moottori kuin C-Maxissa, ja myös muu sähkötekniikka on samaa. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 88 kW, mutta kun Fordin mukaan bensiinimoottori tuottaa 141 hv, ja kokonaistehoksi ilmoitetaan 188 hv, sähkön osuudeksi jää 47 hv eli 35 kW. Tämä tuntuu uskottavammalta lukemalta ja sopii paremmin perushybridin 1,4 kWh akuston kanssa.

Pistokkeesta ladattava Fusion Energi

USA:ssa on myynnissä myös Fusion Energi, pistokkeesta ladattava hybridiversio, jossa on sama 7,4 kWh akusto kuin C-Maxissa. Tuntuu todennäköiseltä, että tällainen versio olisi tulossa tarjolle Eurooppaankin.

Toivoa sopii, että Mondeo-nimellä myytävissä malleissa hybriditekniikka sovitetaan mukaan vähemmän tilaa haaskaavasti kuin Fusionissa. Kun tavallisen Fusionin tavaratilan kooksi ilmoitetaan 453 litraa, hybridimallissa se on 340 litraa. Ladattavassa Energi-versiossa tilaa tavaroille jää vain 232 litraa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.