Koeajo: Honda Civic 1.8i Sport

08.05.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Honda Civic 1.8i Sport

Civicin ote tiehen on entistä herkempi.

Hondalla otettiin Civic työn alle. Tavoite: ajo-ominaisuuksien parantaminen. Keinot: iskunvaimentimien, jousituksen ja ohjaustehostuksen hienosäätö sekä mm. aiempaajäreämpi takakallistuksenvakain. Tehtaan mukaan sekä auton käsiteltävyys että ajomukavuus ovat jalostuneet.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kaupunkilenkki Civicillä saa pääosin hymyn huulille. Ohjauksen välitys ei ole erityisen nopea, mutta reagointi ohjausliikkeisiin on, ja tieto ajoalustasta välittyy kuljettajalle herkästi. Ohjauksen palautus voisi olla vielä hieman ponnekkaampi, samoin Civicin kyky suodattaa tienpinnan isommat epätasaisuudet. Maantielle siirryttäessä voi jälleen nyökätä hyväksyvästi. Muutokset ovat lääkinneet aiempaa lievää levottomuutta, ja suuntavakavuus on hyvää tasoa. Ohjauksen perustuntuma on hitusen jäykkä, kunnes tehostin "herää" rattia liikautettaessa. Sen jälkeen vaste kevenee reilusti, mutta kasvaa kuitenkin jonkin verran ratin kääntökulman ja -nopeuden mukaan.

Civic reagoi ratin liikkeisiin nopeasti maantienopeuksissakin ja edellyttää myös määrätietoisia ohjauksen vastaliikkeitä ajolinjan vakauttamiseksi. Laakeat epätasaisuudet ylittyvät siististi, terävämmissä nypyissä pyörien pystyliikkeet välittyvät koriin suoraviivaisemmin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.