Koeajo: HONDA Civic Tourer 1.8i Lifestyle Business

20.03.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: HONDA Civic Tourer 1.8i Lifestyle Business

Raja-aidat ryskyen

Kymmenen vuoden odotus kannatti,jos mittapuuna pidetään kuljetuskapasiteettia. Civicistä on taas tarjolla farmariversio, jonka tavaratilan 624–1 668 litran koko on kilpailuryhmänkärkiluokkaa.

Muunneltavuus tuo lisää tilaa

Kaasupumpuilla laiskasti avautuvan takaluukun alta paljastuu tavaraosasto, jonne nostokorkeutta on vain 55 cm. Kauneusvirhe on kuormausaukon alareunan muovipaneeli, jonka takia esineiden liu'uttaminen sisään ja ulos ei suju ilman pientä nostoliikettä. Noin neliömetrin kokoinen pakaasiosasto laajenee yhdellä kädenliikkeellä. Takaselkänojan kaatuessa vaakatasoon istuinosa laskeutuu hieman alemmas, tuloksena lisää miltei tasaista lattiatilaa. Miltei siksi, että saumakohdassa on pinnasta hieman koholle jäävä suojalevy. Hyvä suoritus silti.

Toinen tapa muunnella matkustamoa on nostaa takaistuimen istuinosa pystyyn selkänojaa vasten. Tavaratilan lattian alla on lokero, jonka kansi siirtyy ylä- ja ala-asennon välillä kätevästi pienellä nykäisyllä. Kannen kahvan virkaa toimittava muovilenkki on tosin turhan pieni.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ison syvänteen lisäksi tavaratilan takareunassa on kapea lokero, johon voi varastoida esimerkiksi suojaverhon. Kuorman kiinnittämiseen on neljä jämäkkää metallilenkkiä. Takaluukun voi vetäistä kiinni kookkaista kahvoista.

Istuintilaa tyydyttävästi

Civic Tourerin takaistuimella on tyydyttävät tilat. Pääntilaa on reilusti, polvitilaa vähän niukemmin. Ahtainta on jalkaterillä. Istumakorkeutta on niukasti, samoin reisitukea. Turvaistuin solahtaa sisään helposti,mutta syvällä olevien kiinnitysrautojen takia kiinnittäminen on työlästä.

Edessä olevalle istuimelle jää juuri ja juuri tilaa keskimittaiselle aikuiselle. Kulkupuolta ei voi kehua varauksettomasti. 1,8-litrainen bensiinimoottori täyttää tehtävänsä, jos sitä kierrättää reilusti. Siitä puuttuu kuitenkin yleistyville pikkuturboille ominainen laajaalainen terhakkuus.Ohjauksessa on kohtuullisesti tuntoa, eikä tehostusta ole yliannosteltu.

Executive- ja Lifestyle-varustetasoihin kuuluu säädettävä takaiskunvaimennus. Kolmiasentoisen vaimennuksen erot tuntuvat selvimmin suomalaisittain tasaisella tiellä, jossa Dynamic-säätö tuo kulkuun pientä nypytystä. Kulku rauhoittuu valitsemalla Comfort-asetus, mutta kummallakin moodilla kuoppien ylityksissä on japa-nilaisille automerkeille tyypillistä pintakovuutta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.