Koeajo: Honda CR-V

13.11.2013 | Juuso Kallioinen
Koeajo: Honda CR-V

CR-V -citymaasturimallisto täydentyi uudella dieselmallilla.

Hondan dieselvalikoima käsitti pitkään ainoastaan 2,2-litraisen i-DTEC -nakuttajan. Kun japanilaisyhtiö toi markkinoille myös pienemmän dieselkattilan, se istutettiin Civicin lisäksi CR-V:n keulalle.

Pieni polttoaineen kulutus

Uudella 1.6 i-DTEC -moottorilla varustetun CR-V:n yhdistetyksi polttoaineen kulutukseksi ilmoitetaan pienimmillään 4,5 l/100 km ja sitä vastaavaksi hiilidioksidipäästöksi 119 g/km. Lukemat ovat malliston pienimmät, mutta myös segmenttinsä huippua. Koeajamamme auto oli Lifestyle Business -varusteinen, mikä nostaa lukemat tasoon 4,7 l/100 km ja 124 g/km.

Dieselistä puristetaan turboahtimen avulla 120 hv:n maksimiteho ja 300 Nm:n vääntö. Koneen kaverina on aina kuusivaihteinen manuaaliaski ja moottorin sammutusautomatiikka. Vetotapa on tässä mallissa aina etuveto.

Ulospäin tavallisennäköinen auto

Hondalla ei ole lähdetty rakentamaan uuden dieselin ympärille mitään erityistä "ekokikkailua", vaan auto näyttää ulospäin ihan tavalliselta. Sama pätee voimalinjan toimintaan.

Moottori on riittävän ruudikas liikuttamaan CR-V:tä normaalissa liikenteen rytmissä nopeusalueella 0–80 km/h. Tämä on pitkälti onnistuneiden vaihteiston välityssuhteiden ansiota. Ahtoviiveestä huolimatta etenemisestä ei tule turhan repivää, koska kokonaisvälitystä ei ole venytetty ylenpalttisen pitkäksi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Liikkeellelähtöihin pitää keskittyä hieman keskivertoa enemmän, mutta muutoin kattilasta löytyy sen verran elastisuutta, että kadunkulmissa ei tarvitse tiputtaa aina ykkösvaihteelle.

Maantienopeuksissa auto pitää saavutetun nopeuden ongelmitta, mutta ohitukset vaativat normaalia enemmän ennakointia, varsinkin kuormattuna.

Vaihteisto toimii sujuvasti, eikä pykälien veivaaminen ohituksissa tuota ongelmaa.

Malliston kyvykkäin vetoauto

Ihan heti ei arvaisi, että pikkulohko-CR-V on malliston kyvykkäin vetoauto. Suurin sallittu jarrullisen kärryn massa on kuitenkin 1 700 kg eli 200 kg enemmän kuin millään automaattivaihteisella CR-V:llä – moottorista tai vetotavasta riippumatta.

Pienimmän dieselin hinnat alkaen -malli maksaa 29 900 euroa. Varustetaso on tällöin S, mikä ei sisällä oikein mitään. Muut saatavilla olevat varustetasot ovat Comfort, Elegance ja Lifestyle Business.

Comfort-varustetaso tuo mukanaan mm. lämmitettävät etuistuimet radio/cd-soittimen ja kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin. Parasta varustetasoa edustavasta Lifestyle Businessista löytyy jo mm. nahka-alcantara -sisustus, paremmat stereot sekä kaksoisksenonvalot kaarretoiminnolla ja kaukovaloautomatiikalla.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.