Koeajo: Honda CR-V 1.6 D

02.10.2013 | Pasi Piironen
Koeajo: Honda CR-V 1.6 D

Suomen suosituimman nelivetoauton saa nyt myös etuvetoisena.

Honda CR-V:n voittokulku Suomessa hakee vertaistaan. Se on pysytellyt luokkansa myydyimpänä nelivetona jo kuudentoista vuoden ajan, eikä kuluva kalenterivuosi näytä muuttavan voimasuhteita yhtään epäedullisempaan suuntaan.

Halukkaita Hondan rattiin olisi varmasti vuosien varrella ollut enemmänkin, mutta auton korkeahko hankintahinta ja CO2-päästöt ovat pitäneet sen monen yksityis- ja yritysautoilijan ulottumattomissa.

Nyt tilanteeseen tulee muutos. Etuvetoversion esittelyn myötä Honda CR-V:hen pääsee edullisimmillaan käsiksi 29 900 eurolla, ja sen hiilidioksidipäästöt 119 g/km alittavat useimpien yritysten työsuhdeautoille asettamat päästörajat.

Hallittu rakennemuutos

Edestä raapivan CR-V:n alhainen 4,5 litran EU-keskikulutus on pitkälti uuden 1,6-litraisen i-DTEC-dieselmoottorin ansiota. Myöskään nelivetotekniikan karsimisen myönteistä vaikututusta kulutukseen ei sovi unohtaa, sillä etuvetomallin voimalinja on 116 kiloa kevyempi kuin nelivetoisessa 2.2-dieselissä.

Vetävien pyörien karsiminen on tuonut muutoksia myös alustarakenteisiin. Jousitusta on herkistelty keventyneeseen omamassaan sopivammaksi, ja laihdutuskuurin myötä etujarrulevyjen halkaisijaa on voitu pienentää.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ajettavuuden kohentamiseksi taka-akselin geometria on kokenut pieniä muutoksia. Samaan syssyyn pitkittäiset tukivarret on vaihdettu jäykemmiksi. Etummainen kallistuksenvakain on pysynyt entisissä mitoissaan, mutta takana vakaimen halkaisijaa on suurennettu nelivetoversioihin nähden millimetrin verran.

Kulkupuoli on kunnossa

Civicin keulalla ensiesitellyn dieselmoottorin huipputeho on 120 hv ja maksimivääntö 300 Nm. Taannoisessa kotimaan kamaralla suoritetussa koeajossa (TL 8/13) i-DTEC-kone osoittautui Civicin keulalla kiitettävän taloudelliseksi, mutta hentoinen alavääntö alle 2 000 r/min alueella jätti toivomisen varaa.

CR-V:n ensikoeajon perusteella alakierrosalueen ponnettomuudesta on päästy eroon. Moottori lähtee vetämään hyvin jo 1 500 r/min tietämillä, ja vetää iskutilavuuteensa nähden hyvällä sykkeellä läpi koko kierrosalueen.

Suomalaiselta maahantuojalta saatujen tietojen mukaan moottoriin ei ole tehty muutoksia Civiciin nähden. Positiivisten ajokokemusten perusteella voi kuitenkin perustellusti olettaa moottorin ohjainlaitteen kokeneen uudelleenohjelmoinnin. Tätä seikkaa ei valitettavasti pystytty varmistamaan.

Joka tapauksessa 1.6-diesel on nykykuosissaan mitä mainioin valinta CR-V:n keulalle. Kulkupuoli on kunnossa, eikä polttoainetaloudellisuutta parantavan Eco Assist -katkaisimen painaminen saa aikaan samanlaista hengenahdistusta kuin kaksilitraisessa bensasisaressa.

Etuvetoon päätyvä saa aina kylkiäisenä kuusilovisen manuaalivaihteiston. Bensaversion viisiportaiseen vaihteistoon verrattuna uusi konstruktio kestää 25 prosenttia enemmän vääntöä, ja ensikokemusten perusteella se on sujuva sekä tarkka. Automaattivaihtoehtoa ei ole luvassa ainakaan dieselmallin ensimmäisen tuotantovuoden aikana.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.