Koeajo: Jaguar F-Type Coupé

08.05.2014 | Jochen Albig ja Jens Dralle / AMS
Koeajo: Jaguar F-Type Coupé

Coupé painaa roadstreria vähemmän, sehän on selvä. Vai onko?

Jaguar on valinnut F-Typen suhteen toisenlaisen tien, ja umpimalli pohjautuu avoversion tukevalle rakenteelle. Jotta uusi urheiluauto pystyy tekemään kunnon vaikutuksen, sen nokalla on nyt 550-heppainen kompressoriahdettu veekasi.

Juuri kun tutustumme ensimmäistä kertaa Jaguar F-Type Coupéen, Birminghamin pohjoispuolella sataa armottomasti. Avomallia ei tule nyt yhtään ikävä, katto auki ajamista kaipaa tänä aamuna suunnilleen yhtä paljon kuin uunissa paistettuja papuja. Samaan aikaan epäilyttää, pystyykö Jaguar siirtämään melkoisen tehonsa tiehen näissä olosuhteissa.

Jo F-Typen aloitusmallissa on 340 hevosvoimaa, ja S-versioon tehoa on ladattu 380 heppaa. Britit antavat kuitenkin varmuuden vuoksi uuden R-huippumallin ensimmäiselle ajelulle. Sen 550 hevosvoiman teho on 55 heppaa avomallia suurempi, ja auto on nyt samassa sarjassa Porsche 911 Turbo S:n, Nissan GT-R:n ja Audi R8 V10 Plus:n kanssa. Näissä autoissa luotetaan kuitenkin nelivetoon. Jaguar tyytyy takavetoon ja tasauspyörästön lukkoon.

Vaivatonta menoa heti kättelyssä

Jaguarin tuotekehityspäällikkö Mike Cross myöntää, että F-Type Coupéssa ei ole kyse viimeisen sekunnin sadasosan nipistämisestä radalla. Puheita on pakko epäillä, kun viisilitrainen kompressorikone herää henkiin ja tärisyttää äänekkäästi karjuen lähistön talojen ikkunoita. Crossin lupaamasta brittiläisestä pidättyväisyydestä ei ole tietoakaan, mutta meno on ainakin luvatun vaivatonta heti kättelyssä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vortexin valmistama kompressori houkuttelee V8-koneen 680 newtonmetrin maksimiväännön esiin 2 500 kierroksen kohdalla, ja kahdeksanvaihteinen automaatti vaihtaakin maantienopeudessa pian suurimmalle pykälälle. Auton jousitus on yllättävän mukava, vaikka jouset ovat valmistajan mukaan edessä 4,3 ja takana 3,7 prosenttia jäykemmät kuin roadsterissa. Coupéssa on luonnollisesti avomallin tavoin vakiona adaptiiviset iskunvaimentimet, jotka mukautuvat jopa 500 kertaa sekunnissa tienpinnan muotoihin.

Kun kuski kutsuu kierrosherkän veekasin pieneen leikkiin, Jaguar hylkää pidättyväisyyden viimeisetkin rippeet. Auto vastaa kaasuun välittömästi ja syöksyy brutaalisti liikkeelle. Luistoneston kaikilla biteillä on märällä vuoristotiellä kädet täynnä töitä, jotta 20-tuumaisilla takarenkailla olisi edes jotakin kontaktia tienpintaan. Mutkaan prässättäessä kaksiovinen auto puskee hieman, ja jarrua painettaessa perä tuntuu hieman irtoavan. Sitten varoituksen sana. Liian rohkea kaasupolkimen käyttö johtaa yhtä rohkeaan perän irtoamiseen ainakin silloin, kun ajonvakautus on kytketty pelottomasti pois päältä. Jos järjestelmän antaa olla toiminnassa, se hoitaa hommansa luotettavasti ja useimmiten myös pehmeästi.

Periaatteessa Coupé antaa erittäin hyvin palautetta ja on todella ketterä. Se kääntyy mutkiin äärimmäisen tarkasti eikä juuri kallistele. Käytös on saatu aikaan mm. jarruttamalla tarvittaessa sisäkaarteen puoleisia pyöriä lyhyesti. Ohjaus on välitön, vaikkei ihan yhtä tunnokas kuin Porschen ja Audin vastaavat.

Umpimalli tuntuu erittäin jäykältä

Onko reilun tehon ja takavedon yhdistelmä hauska? On tietysti, mutta se ei ole nopea ainakaan kaikissa olosuhteissa. F-Typen umpimalli tuntuu erittäin jäykältä. Se ei ole mikään ihme, koska Coupé on käytännössä katolla varustettu avomalli eikä toisinpäin. Avomallin kaikki korijäykisteet on jätetty Coupéen, minkä vuoksi Jaguar mainostaa sen korin vääntöjäykkyyden olevan merkin historian paras. Ryhdikkyyden ikävä hinta on se, että Coupé painaa samat 1 665 kg kuin avoversio. Siksi myös sen suoritusarvot ovat suunnilleen cabrion tasoa. F-Type Coupén ostaja voi tilata hiilikuitukeraamiset jarrut säästääkseen muutaman kilon – tarkkaan ottaen 21 kiloa. Erikoisjarrut ovat mukava lisävaruste radalle. Avomalliin niitä ei ole ollut tarjolla.

F-Type Coupékaan ei silti ole tehty ensisijaisesti rata-ajon kaltaiseen rajoja hakevaan menoon, vaan pikemminkin hauskanpitoon maanteillä, kuten herra Cross korostaa vielä viimeisen kerran. F-Typen vakiojarrujen pitäisikin riittää hyvin katukäyttöön. Viiden ja puolensadan hevosvoiman tehoinen Coupé R suihkii vesisumu perässään pensasaitojen ja muurien välistä. Se karjuu, jyrisee sekä paukahtelee. On pakko katsoa yhä useammin peileistä, että maisema ja rakennukset ovat vielä ehjiä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.