Koeajo: Kia Cee’d GT – urheilullisuutta arkikäyttöön

12.10.2013 | Peter Wolkenstein
Koeajo: Kia Cee’d GT – urheilullisuutta arkikäyttöön

Kia astuu 204-heppaisella Cee’d GT:llä ensimmäistä kertaa VW Golf GTI:n hallitsemaan sporttisten kompaktiautojen luokkaan.

Seitsemän vuoden takuu, edulliset hinnat, kattava varustelu ja lisäksi miellyttävä muotoilu, houkuttelevat materiaalit sekä erittäin tukeva työn laatu – Kia Cee’d:issä on ollut kaikki tämä, mutta siitä on sen sijaan puuttunut tähän asti tunteita ja urheilullista dynamiikkaa.

Tämän pitäisi muuttua sporttisen GT-version myötä, jossa on pistemäiset LED-päiväajovalot, modifioidut puskurit ja leveät 18-tuumaiset renkaat.

Auton 204-heppainen turbokone kuulostaa vähän ujolta, mutta se vie neliovista autoa kuitenkin voimakkaasti eteenpäin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

GT:n ohjaus antaa selvästi enemmän palautetta kuin perusmalleissa, joten mutkiin voi tähdätä tarkasti, ja Recaron urheiluistuimet tarjoavat erinomaisen sivuttaistuen. Tiukemmissa käännöksissä GT:n perä irtoaa pehmeästi, ja ESP puuttuu peliin huomaamattomasti ja turvallisesti, muttei liian aikaisin.

Jousituksen ja iskunvaimennuksen säätö on tälle autoluokalle tyypillisesti jäykkä, mutta se sopii kuitenkin vielä arkikäyttöön ja tasapainoisen oloiseen Cee’d:iin tehokkaiden jarrujen tavoin.

Hintansa osalta auto on kuitenkin pysynyt tyypillisenä Kiana. Golf GTI on sitä paljon kalliimpi.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.