Koeajo: Kia Venga – katto korkealla

24.03.2015 | Timo Nurmi

Venga tarjoaa annoksen tilaa ja muunneltavuutta.

Kian tila-automaisista malleista kompaktein, Venga, on modernisoitu maltillisesti. Tuo maltillisuus tarkoittaa tässä tapauksessa tuttua kevyttä käsittelyä keulan ja perän muotoihin.

Keulassa on muokattu ja kasvatettu etusäleikköä, ja myös keulan alaosa sumuvaloineen on saanut hieman uusia linjoja. Kaiken kaikkiaan Vengan keulailme on muuttunut uudistuksessa hieman aiempaa särmikkäämmäksi, kuten tämän hetken muotitrendit automaailmassa vaativat.

Peräpäässä krominvärinen lista yhdistää takavaloja, joissa hyödynnetään led-tekniikkaa. Ulkoasu-uudistus on viimeistelty uusilla 16- ja 17-tuumaisilla kevytmetallivannemalleilla.

Vengan sisällä ajantasaistus on toteutettu metallisomisteilla ja keskikonsolin muotoja uusimalla. Konsoli, kuten koko kojelauta hallintalaitteineen, on selkeän ja suoraviivaisen näköinen. Kytkimet ovat riittävän kookkaita. Kojelaudan yläosassa olevaa ajotietokoneen näyttöä säädetään näytön vierestä, josta nappulaa joutuu vähän kurottamaan.

Yleisilme on aika mustan muovinen, mutta pientä yritystä laatuvaikutelmaan satsaamiseen on. Kojelaudan päällinen on pinnoitettu nahkealla kumimaisella materiaalilla, jonka kerros on todella ohut. Se antaa kojelaudalle kuitenkin vähän ryhtiä verrattuna pelkän kovamuovin käyttöön.

Varusteuudistuksiin kuuluu ohjauspyörän kehän lämmitys, joka on vakiovarusteena ajamassamme TX-varusteversiossa ja kuuluu myös EX-varusteltuun Venga-versioon myytävässä Comfort Pack

-lisävarustepakettiin. Ratti lämpenee aika nopeasti varsinkin yläneljänneksistään, joiden kohdalla käsiä yleensä pidetään.

Uusia varusteita ovat myös seitsentuumaista näyttöä hyödyntävät peruutuskamera ja navigaattori seitsemän vuoden karttapäivityksillä. Ne sisältyvät TX-varusteltuun Vengaan myytävään Navi Pack -pakettiin.

Vengan etuistuimilla on auton olemuksen mukainen eli tila-automainen fiilis. Se tarkoittaa hieman keskimääräistä pystympää ajoasentoa. Sekä istuinosat että selkänojat on muotoiltu hyvin hillitysti, toisin sanoen tuki jää vaatimattomaksi varsinkin sivuttaissuunnassa. Säädöillä ajoasennon saa kohtuulliseksi, mutta ainakin parempi reisituki tai kaasupolkimen asemointi hieman toisin olisi mukavaa jatkokehitystä. Nyt kaasujalka väsyy vähän turhan nopeasti.

TX-varustelu sisältää kyynärnojat etuistuimissa; ne ovat aika kapeat, mutta matka-ajossa kätevät. Ovissa on kookkaat avolokerot, ja myös kannellisella hansikaslokerolla on mukavasti kokoa. Plussaa annetaan myös kahdesta 12 V -ulosotosta keskikonsolissa sekä hyvästä näkyvyydestä ulos, josta on kiittäminen ohuehkoja katon pilareita sekä reilun kokoisia ulkopeilejä.

Takaistuimella on tilaa mukavasti niin päälle kuin jaloillekin, kun istuin on säädetty takimmaiseen asentoonsa. Istuimessa on nimittäin 130 mm:n laajuinen pitkittäissäätö, joten tilaa voi painottaa tarpeen mukaan joko tavaroille tai istujien jaloille. Istumakorkeus riittää ainakin keskimittaiselle aikuiselle, ja autoon sekä sieltä pois siirtyminen sujuvat ilman erityistä notkeusvaatimusta. Takaselkänojan kallistuskulmaa voi säätää hyvin ryhdikkäästä aika takakenoon. Takarivilläkin selkänoja on aika laakea eikä siis anna juurikaan sivuttaistukea.

Tavaratila on selkeän muotoinen. Jämäkän lattialevyn voi säätää vaivattomasti kahteen vaihtoehtoiseen korkeuteen, joista ylimmässä ruuman lattia on tasossa kuormausaukon alalaidan kanssa; nostokynnystä ei siis ole. Tällöin lattialevyn alla on noin 15 cm korkuinen tila. Sen alle jää vielä matalaa lisätilaa, jonne mahtuu vaikkapa autonhoitotarvikkeita. Jos lattialevy on ala-asennossa, yhtenäisen tavaratilan maksimikorkeuteen tulee lisää tuo edellä mainittu noin 15 cm.

Kuorman kiinnitystä varten tilan alareunassa vasemmalla ja oikealla sivulla on metalliset ja sisäpaneloinnin tasoon upotetut asialliset kiinnityslenkit, kaksi kummallakin puolella. Valopisteitä on yksi, ja se on asennettu tilan vasemmalle reunalle.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Takaluukku avautui koeajon pakkaspäivinä aika laiskasti ja auttamista vaatien, mutta lämpimässä tallissa sitä vastoin selvästi reippaammin. Avattuna luukun alle jää vapaata tilaa noin 188 cm, mikä on enemmän kuin monissa paljon isommissakin autoissa. Luukun sisäpinnalla on asiallisen kokoiset kahvakolot sekä vasen- että oikeakätisille.

Vengaa myydään 1,4- ja 1,6-litraisilla bensiinimoottorilla sekä 1,6-litraisella dieselillä. Isomman bensakoneen pariksi saa automaattivaihteiston; tällainen oli koeajossamme ollut Venga-versio. Automaatin lisähinta manuaalivaihteistoiseen autoon verrattuna on 1 400 euroa. Lisäksi automaatin valitseva joutuu tyytymään valmistajan ilmoitusten mukaan 1,2 sekuntia verkkaisempaan 0–100 km/h -kiihtyvyyteen sekä 5 km/h pienempään huippunopeuteen. Vastaavasti polttoaineen kulutuksen EU-arvo (yhd.) on automaatilla 0,6 l/100 km isompi. Mainittavaksi eroksi voi lisäksi listata automaattiversion 200 kg pienemmän jarrullisen perävaunun maksimipainon.

1,6-litraisen bensiinimoottorin suurin teho on auton painoon nähden sinänsä asiallinen. Sekä suurin teho että vääntö saavutetaan tässä vapaasti hengittävässä moottorissa kuitenkin aika korkealla moottorin käyntinopeudella, mikä tuntuu ponnettomuutena normaalitempoisessa arkiajossa. Kun yhtälöön lisätään vielä ekohenkinen eli mahdollisimman isoa pykälää suosiva vaihteiston toiminta, Venga saattaa tuntua koeajajasta laiskanpuoleiselta. Riuska kaasunkäyttö auttaa asiaa, mutta samalla sisämelu kasvaa selvästi.

Automaattilaatikko vaihtaa normaalissa ajorytmissä melko siististi, välillä tosin pienen nykäyksen kera. Vengan automaatissa ei ole nykyään yleistä käsivalintamahdollisuutta, vaan ainoastaan perinteiset ”lukkopykälät” ykkösestä kolmoseen. Pykäliä on kaikkiaan vain neljä, mikä on nykymittapuulla poikkeuksellisen vähän. Käytännössä nelilovisuus tuntuu matka-ajossa hieman turhan korkeana moottorin käyntinopeutena ja siten myös meluna.

Vengan alustan viritys on kovahkoa sorttia. Hidastustöyssyt ja muut loivahkot nypyt ylittyvät suhteellisen siististi, mutta terävät epätasaisuudet tärähtävät koriin aika räväkästi kumahduksen kera. Kuten monissa autoissa, Vengassakin kuorman lisäys mukavoittaa menoa vähän.

Ohjauksen tehostuksessa on vältetty monia autoja vaivaava ylikeveys. Vastetta on niin kävelyvauhdissa kuin moottoritielläkin, mutta varsinainen tunnokkuus jää vähemmälle. Vaikka alusta on niin sanotusti pintakova, auton 1,6 metrin korkeus tuntuu jonkin verran kallisteluna nopeissa ohjausliikkeissä.

Jarruvoiman sääntely on helppoa, vaikka poljin onkin hieman pehmeän tuntuinen jalan alla. Kaasun vapauttaminen D-asennossa ei saa Vengaa hypähtämään erityisen räväkästi liikkeelle, joten jonossa ryömiminen on aika vaivatonta. Mäkilähtöavustin vapauttaa jarrupaineet aika nopeasti mutta pehmeästi. Tässä automaattivaihteisessa versiossa ei ole nykyään yleistynyttä moottorin sammutusautomatiikkaa.

Kia Venga on kovassa raossa ostajista kilpaillessaan. Sen kiistattomia vahvuuksia ovat asialliset tilat myös takaistuimella, melko hyvä muunneltavuus sekä hieman perushenkilöautoa suurempi istumakorkeus. Panoksia pitäisi satsata tekniikkapuolelle esimerkiksi ahtimen käytöllä ja parin pykälän lisäämisellä automaattivaihteistoon.

Mitattua:

  • Tavaratilan pituus lattiatasossa takaistuin käytössä 73 cm 1)
  • Tavaratilan suurin pituus lattiatasossa 160 cm
  • Tavaratilan suurin leveys lattiatasossa pyöräkoteloiden kohdalla 116 cm
  • Nostokorkeus 69 cm
  • Nostokynnys lattialevy ala-asennossa 15 cm / lattialevy yläasennossa 0 cm
  • Avatun takaluukun alla tilaa 188 cm
  • Kuormausaukon suurin leveys 113 cm
  • Kuormausaukon suurin korkeus 77 cm
  • Hattuhyllyn alla tilaa 41 cm 2)

1) Takaistuimen pitkittäissäätö takimmaisessa asennossa

2) Tavaratilan lattialevy yläasennossa

Tekniset tiedot:

  • Kia Venga 1.6 TX A/T
  • Moottori Rivi-4, bensiini
  • Iskutilavuus 1 591 cm3
  • Teho 91,5 kW (124 hv) / 6 300 r/min
  • Vääntö 156 Nm / 4 200 r/min
  • Voimansiirto Etuveto, 4-portainen automaatti
  • Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s
  • Huippunopeus 178 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 6,5 l/100 km
  • CO2-päästö 154 g/km
  • Pituus 4 075 mm
  • Leveys 1 765 mm
  • Korkeus 1 600 mm
  • Akseliväli 2 615 mm
  • Omamassa 1 294 kg
  • Tavaratila 314–1 341 l
  • Rengaskoko 205/55 R 16
  • Sallitut perävaunupainot Jarruton vaunu 550 kg, jarrullinen vaunu 1 100 kg
  • Hinta 23 390 euroa

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.