Koeajo: Lexus GS 300h

06.02.2014 | Yrjö Lyytikäinen
Koeajo: Lexus GS 300h

Täsmäisku. Lexus GS 300h:n tähtäimessä ovat erityisesti saksalaiskilpailijoiden kaksilitraiset dieselit.

Toyota Europen PR-johtaja Fabio Capano ei kiertele puhuessaan uuden GS 300h:n kohderyhmästä:

Lexus GS:n kokoluokassa ei-yksityisten ostajien osuus on joillakin Euroopan markkinoilla – kuten Saksassa ja Iso-Britanniassa – jopa 70 prosenttia tai enemmän. Yrityksillä on autohankinnoissaan yhä tiukemmat päästörajat, joihin GS 300h sopii erinomaisesti.

Se kilpailee kahden litran dieselien kanssa myös hinnaltaan ja on kilpailijoiden hybridejä halvempi. Lisäksi se on edullinen käytössä. Hybridiautossa esimerkiksi jarrupalat ja -levyt sekä renkaat kuluvat voimansiirron luonteen takia vähemmän, ja akusto kestää koko auton eliniän, maalailee Capano.

Kesällä 2012 esitelty GS-mallisto on 300h:n esittelyn yhteydessä päivitetty lievästi. Uuden mallin oletetaan kattavan yli puolet Euroopan GS-myynnistä.

IS-mallista tuttu voimapaketti sisältää 2,5 litran nelisylinterisen bensakoneen (181 hv), joka on yhdistetty sähkömoottoriin (143 hv). Järjestelmän kokonaisteho on 223 hevosvoimaa. Voima välitetään takapyörille portaattoman automaattivaihteiston kautta. Liikkeelle lähtö onnistuu pelkällä sähköllä, ja bensakone liittyy mukaan miltei huomaamattomasti.

Normaaliajossa GS 300h on saman tuntuinen kuin isommalla hybridipaketilla, mikä on pelkästään hyvä asia. Meno on hiljaista, ja ulkomaailman häly pysyy loitolla. Jos autossa on säätyvä iskunvaimennusjärjestelmä AVS, mukavuus muuttuvissa ajotilanteissa korostuu entisestään.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tyylilleen uskollinen

Madridin ympäristössä tehdyllä ajolenkillä selvisi hyvin, että autolla on kaksi luonnetta. Normaali lipuminen sujuu mainiosti, mutta vuoristossa tai muuten tehoa kaivattaessa portaaton automaatti vaatii hiukan tottumista. Se toimii tyylilleen uskollisesti, eli polttomoottori pysyy korkealla kierrosalueella, ja tuntuu kuin kytkin luistaisi. Tämä ei silti ole ongelma, moottorin ääni ei ole raaka ja voimansiirto toimii pehmeästi. Näin sen kuuluukin olla. GS 450h toimii samoin, mutta voimapaketti ei joudu yhtä helposti epämukavuusalueelle.

F Sport -mallissa on hienosäädetty ajettavuutta terävämpään suuntaan. Tämä ei pilaa ajomukavuutta, mutta tuntuma tiehen on vielä parempi.

Suomen Lexus GS-mallistossa jatkaa tuttuun tapaan myös tehokkaampi 450h-malli (345 hv). Muilla markkinoilla myytäviä pelkästään bensakäyttöisiä versioita ei meille tuoda jatkossakaan, hybridi sopii niin mainiosti CO2-pohjaiseen autoverotukseemme.

Tuttuun Lexus-tyylin saatavana on runsaan 60 000 euron hintaisen GS 300h Comfortin yläpuolelle varsin kattavia varustetasoja, joista huipulla on Premier yli 88 000 euron hinnallaan.

Saksalaiskilpailijat Audi A6, BMW:n 5-sarja, Mercedeksen E-luokan dieselit ja valtavirran ulkopuolelta vaikkapa Jaguar XF ovat kannuksensa ansainneet. Lisäksi niiden bensaversioiden päästöjä puristetaan koko ajan alemmas, joten Lexus ei ole dieseliä karsastavalle tämän luokan ainoa vaihtoehto. GS 300h:lla japanilaiset pääsevät kuitenkin mukaan kilpailuun heille tärkeässä luokassa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.