Koeajo: Mazda 3 2.2 Skyactiv-D Premium 6Mt 5D

06.02.2014 | Juuso Kallioinen
Koeajo: Mazda 3 2.2 Skyactiv-D Premium 6Mt 5D

Mazda 3:n dieselversio venyy niin eko- kuin sporttiversionkin rooliin.

Kolmos-Mazdan dieselvalikoima on niukka – se sisältää vain yhden moottorivaihtoehdon. Onneksi siinä ainokaisessa on mukavasti ominaisuuksia.

Mazdan uudet bensakoneet ovat tunnettuja korkeasta 14,0:1 -puristussuhteestaan. Valmistaja on päätynyt myös dieselmoottorissa samaan puristussuhteeseen, joka on öljypolttimista puhuttaessa normaalia matalampi. Ratkaisu on omintakeinen, mutta Mazda on vakuuttunut sen hyödyistä.

Numeroarvot ovatkin reilassa. Tehoa luvataan 110 kW (150 hv) ja vääntöä 380 Nm. Ilmoitettu yhdistetty kulutus on 4,1 l/100km ja sitä vastaava CO2 -päästö 107 g/km. Näillä tiedoilla diesel-Kolmonen on yhtä aikaa mallistonsa taloudellisin ja suorituskykyisin vaihtoehto.

Kyydissä olijat eivät välttämättä edes miellä autoa dieseliksi, koska moottori käy tasaisesti ja hiljaisesti. Vääntöä on kuitenkin sen verran reippaasti, että kuljettaja ei sentään erehdy luulemaan kattilaa bensiinimoottoriksi. Harmi, että hiljaisesta moottorista ei pääse erityisesti nauttimaan, koska rengasmelu nastarenkailla on melkoista.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mazdan kuusivaihteiset manuaalit ovat viime aikojen bensamalleissa olleet melko pitkäksi välitettyjä. Tämä ei ole hyvä asia esimerkiksi sitkeyden kannalta. Dieseleissä on sama tilanne, mutta tässä kiukaassa onkin vähän enemmän löylyä.

Jätimme nastarenkaiden vuoksi kiihtyvyydet mittaamatta, mutta ohituskiihtyvyys- ja sitkeystulokset varmistivat mutu-tuntuman. Kulkupuolta on riittävästi, ja käytännön suorituskyky todella hyvällä tasolla. Isoimmatkaan pykälät eivät tunnu liian pitkiltä.

Esimerkiksi vertailussamme (TL 1/14) olleeseen bensakolmoseen nähden erot ovat huimat. Diesel on 60–120 km/h sitkeysmittauksessa viitosvaihteella 13,9 sekuntia bensamallia nopeampi, ja kiihtyy 80–120 km/h välin nelosvaihteella nopeammin kuin bensamalli kolmosvaihteella.

Ajoimme myös maantiekulutuslenkkimme, jonka tuloksena oli 4,7 l/100 km keskikulutus. Kulutus on pieni varsinkin suorituskyky huomioon ottaen. Eniten Kolmosen dieselissä viehättää, että asiallinen kulutus saadaan aikaan ilman liian pientä moottoria, liian pitkiä välityssuhteita tai jotain muuta, mikä hankaloittaa ajamista. Eipä tarvitse miettiä kahteen kertaan, minkä moottorin itse Mazda 3:een valitsisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.