Koeajo: Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-G Premium Plus 6AT

06.02.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Mazda 3 Sedan 2.0 Skyactiv-G Premium Plus 6AT

Tusinan sentin tähden. Kolmos-Mazdan sedanversio ei komeile isolla kontilla

Mazda 3 Sedanin valinta ei kaadu ainakaan auton pappamaisiin muotoihin. Sedanin perä on venytetty hieman pidemmäksi kuin viistoperäversiossa, mutta sivulta katsottuna siluetti on lähes coupémainen. Auto on 12 cm viistoperää pidempi, ja lisäys on kokonaan taka-akselin takana.

Jatketaan vertailua. Sedanin tavaraosaston tilavuus on perusmuodossa eli takaistuin käytössä 55 litraa HB:tä isompi, ja ruumalla on mittaa lattiatasossa 13 cm enemmän. Takaselkänoja kaatamalla pituusero kasvaa vielä suunnilleen sentillä. Lisäksi Sedanin tavaratilan leveydeksi ilmoitetaan 6 cm enemmän kuin HB:ssä.

Kuormausaukko on sedantyylinen eli pienehkö. Takaluukku aukeaa reilusti pois kuormaajan tieltä, muttei ilman käyttäjänsä nostoapua. Luukun saranat ovat tilaa vievää mallia, eli ne laskeutuvat luukkua suljettaessa ruumaan vähentäen hyötytilaa.

Lattian alla on paikkaussarjan sisältävä solumuovipala, jossa on myös 10 cm korkeaa vapaata tilaa pikkutavaroille. Lattialevy on hentorakenteinen,

eikä siinä ole kahvaa. Myöskään kiinnityslenkkejä ei tavaratilasta löydy. Luukun sisäpuolella oikeassa reunassa on pieni kahvasyvennys, ja tilan kattoon keskelle on sijoitettu yksi valopiste.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tilan laajentaminen onnistuu vetäisemällä peräkonttiin sijoitetuista vapauttimista. Selkänoja kaatuu miltei vaakatasoon, ja saumakohtaan jää pikkuriikkinen rako sekä korkeusero tilan perusosan ja laajennusosan välille. Nojaa ylös nostettaessa turvavyö ei jää nojan alle piiloon.

Besafe Izi Combi Isofix -turvaistuin on sovitettava sisään tarkasti, sillä takaovi ei ole erityisen leveä eikä avaudu kovin anteliaasti. Istuin kiinnittyy melko helposti, ja edessä olevalle istuimelle jää juuri ja juuri tilaa keskimittaiselle aikuiselle.

Koeajoauto

Koeajoautomme oli varustettu kuusiportaisella automaattilaatikolla. Sen valitseva joutuu tinkimään 0–100 km/h -kiihtyvyydestä 1,5 sekuntia ja hyväksymään 0,5 l/100 km (EU-yhd.) suuremman kulutuksen verrattuna manuaalivaihteiseen versioon. Ostohintaan automaatti tuo noin 2 000 euron lisän, vaunun vetokyky on sama vaihteistosta riippumatta. Pienemmällä eli 1,5-litraisella moottorilla varustettuun manuaali-Kolmoseen verrattuna hintalisä on noin 2 800 euroa. Yhdistetty kulutus on 0,6 l/100 km suurempi, jarrullisen vaunun maksimipaino 350 kg isompi.

Automaattivaihteisto toimii pääosin miellyttävän sulavasti. Myös haasteellisimmat tilanteet eli hidas jonossa eteneminen ja parkkiruutuun ajo hoituvat ongelmitta. Käsivalintatoiminnolla pykäliä pääsee nykimään päälle kisatyyliin, eli taaksepäin veto kytkee isomman vaihteen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.