Koeajo: McLaren 650S Spider – jalka pois jarrulta ja kaasu pohjaan!

31.05.2014 | Christian Gebhardt / AMS

McLaren 650S Spider pohjautuu tuttuun 12C Spideriin. Taittuvalla kovalla katolla varustettua keskimoottorisporttia ei silti sovi pitää pelkkänä faceliftinä. Ensimmäinen ajelu kertoo, miksi auto on enemmän kuin pelkkä mallipäivitys.

Roadster-kuskeilla on yleensä lempinappinsa, jolla heidän avoautostaan avataan katto. McLaren 650S Spiderissa tärkeämmässä roolissa on kuitenkin toinen nappi. Hiilikuituiseen keskikonsoliin hätävilkkunapin vasemmalle puolelle ujosti laitettu keinukytkin liikuttaa nimittäin takalasia, joka voidaan avata katosta riippumatta. Lasin avulla pystyy myös säätelemään keskimoottorin soundia.

Ettekö usko? Avataanpa sitten auton ylöspäin nouseva ovi ja sujahdetaan vakiovarusteiseen kuppipenkkiin. Se saa matalan asentonsa myötä kuskin kuin kuskin tuntemaan itsensä arkiajossa Jenson Buttoniksi. Starttinapin painalluksen jälkeen M838T karjahtaa vahtikoiran tavoin. Kryptisen numerosarjan takana piilee 12C Spiderista tuttu tuplaturboveekasi. Teho on kuitenkin noussut 625:stä 650 hevosvoimaan uusien mäntien, sylinterinkansien, pakoventtiilien ja muutettujen venttiilinohjausaikojen ansiosta.

Brittien F1-tallin katuauto-osastolla katsotaan hyvin vihaisesti, jos 650S:ää tituleeraa 12C:n faceliftiksi. Koripaneelien alla oleva 75 kilon painoinen hiilikuiturunko on pysynyt ennallaan, mutta McLarenin tuotekehittäjät ovat terävöittäneet auton ilmettä. Etupuskurin ja LED-valojen muotoilu muistuttaa P1-superautoa, kun taas kolmiosainen takapuskuri on saanut vaikutteita merkin GT3-luokan kilpurista. 650S näyttää korimuutosten myötä kypsemmältä, ja lisäksi sen pitäisi McLarenin mukaan tuottaa 241 km/h:n nopeudessa 24 prosenttia enemmän downforcea.

Painamme nyt alussa mainittua nappia. Takalasi laskeutuu hiljaisesti suristen suoraan kuskin niskan taakse, mutta katto pysyy ylhäällä. Metallisen pörinän ja turbon sihinän sekoitus kuuluu ohjaamoon hyvin lasi kiinnikin, mutta nyt jokainen kaasun painallus saa veekasin kaikumaan sisustassa. Tämä akustiikka tekisi monen konserttisalinkin kateelliseksi.

Ykkösvaihde sisään ja menoksi. 12C:hen verrattuna uusi malli vastaa kaasuun vähän nopeammin. 3000 kierroksen alapuolella oleva turboviive on pienentynyt, mutta se ei ole kadonnut kokonaan 650S Spideristakaan.

Tämä pikkuseikka unohtuu kuitenkin pian, kun auto valmistautuu lähtöön Launch Controlinsa avulla ja veekasi höpisee taustalla. Jalka pois jarrulta ja kaasu pohjaan! Takavetoinen auto poistuu paikalta kuin Usain Bolt. Luistoa ei juuri synny, ja mukaan otettu GPS-pohjainen mittalaite näyttää 3,1 sekuntia kiihtyvyydeksi nollasta sataan. McLaren jatkaa matalalentoaan ja ylittää 200:n rajapyykin 8,7 sekunnin kohdalla. Uudelleen kalibroitu seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko vaihtaa entistä nopeammin, ja 300:n nopeuteen 650S kiihtyy 26 sekunnissa. Se alittaa siis tehtaan lupaaman arvon jopa puolella sekunnilla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kovaa turbon sihinää

Takalasi on edelleen auki, kun lähestymme auton 329 km/h:n huippunopeutta. Ilon kyyneleet virtaavat silmiin.

Tuplaturboveekasi sihisee nälkäisen pedon tavoin alcantara-nahalla ja hiilikuidulla verhoiltuun ohjaamoon. Korvakäytävä tuntuu olevan yhtä puuta pakoputkiston kanssa. 199 kilon painoisen tuplaturbokoneen äänirepertuaariin kuuluu myös hieno hukkaportin sirkutus kaasua nostettaessa.

650S:ssäkin pystyy 12C:n tavoin valitsemaan ajomoodeja kahdesta kierrettävästä kytkimestä. Sekä koneen että sähköisesti ohjatun alustan säätämiseen on käytettävissä kolme moodia. Alustassa ei muuten ole lainkaan tavanomaisia kallistuksenvaimentimia tai mekaanista tasauspyörästön lukkoa. Normal-, Sport- vai Track-moodi? Valitsemme ratavaihtoehdon.

Kevyen ohjauksen antama palaute on nyt vieläkin tarkempaa keskialueella, ja normaalimoodissa mukavuudeltaan arkikäyttöönkin sopiva alusta muuttuu kovemmaksi. 650S:n jousitusta on säädetty kaiken kaikkiaan jäykemmäksi. Kun 12C aliohjautui pidon rajalla helposti hallittavasti, 650S kääntyy terävämmin mutkiin ja reagoi ESP pois kytkettynä painopisteen muutoksiin kevyesti luistavalla perällä. Se ei kuitenkaan irtoa vanhan koulukunnan mukaisesti, vaan 650S Spider on yksi helpoimmin hallittavista keskimoottorisporteista pidon rajalla. Lisäksi luistonesto jarruttaa hienovaraisesti sisäkaarteen puoleista takapyörää (Brake Steer) ESP päällä ja auttaa pitämään 650S:n ihanneajolinjalla.

Hidastamme 30:n vauhtiin ja avaamme katon sähköllä noin 17 sekunnissa. Parin minuutin päästä katto suljetaan taas. Nautimme veekasin akustiikasta mieluummin ilman tuulen suhinoita lämpimästä kevätyöstä huolimatta. Kuten sanottu, McLaren 650S Spiderin tärkein nappi löytyi pian: katto kiinni ja takalasi auki.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.