Koeajo: Mercedes-Benz CLA 250 ja B 220

06.02.2014 | Oskari Pentti Jussi Saarinen
Koeajo: Mercedes-Benz CLA 250 ja B 220

Pikku-Mersut saa nyt myös nelivedolla. Se tekee B:stä ja CLA:sta miellyttävän yliohjautuvia.

B-sarjassa neliveto on tarjolla vain 220 4Matic A -bensiinimalliin, CLA:ssa joko 250 4Matic A- tai 45 AMG 4Matic A -versioihin. Nyt koeajetut kaksi ensin mainittua jakavat saman tekniikan: kaksilitrainen bensaturbo eri tehoversioina sekä 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.

Nelivedon sydänon vaihteiston yhteyteen sijoitettu PTU-yksikkö (Power Take-off Unit). Rakenne on kevyt eikä vaadi yhtä paljon tilaa kuin perinteisempi jakovaihteisto. PTU pyörittää kardaania jatkuvasti, mutta voima välitetään takapyörille vasta, kun takatasauspyörästön yhteydessä olevaa sähköisesti ohjattua monilevykytkintä puristetaan kasaan. Tämän luvataan tapahtuvan millisekunneissa.

Auto on pääasiallisesti etuvetoinen, kunnes jokin ohjaustiedoista edellyttää nelivetoa. Takavedon kytkeytymistä ohjataan pyöräkohtaisen nopeustiedon, sivuttaiskiihtyvyyden, ohjauspyörän kääntökulman, auton kiertoliikkeen ja kaasupolkimen asennon mukaan. Ajonvakautus- ja ABS-toiminnan yhteydessä takaveto kytketään välittömästi päältä. Lamellikytkin lukittuna vetosuhde akselien välillä on periaatteessa 50:50. Kun etupyörät  ovat erittäin liukkaalla ja takapyörät pitävällä pinnalla, voimasta voidaan jakaa lyhytaikaisesti lähes 100 % taakse. Tämä tuntuu myös autojen  käytöksessä.

Kolme ajomoodia

Manual, Eco ja Sport – vaikuttavat myös monilevykytkimen ohjaukseen. Eco-asennolla käytös pyritään pitämään mahdollisimman rauhallisena. Sportilla ja Manualilla momenttia ohjataan taka-akselille nopeammin ja enemmän, millä tavoitellaan dynaamisempaa ajettavuutta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Eco-asennollakin lähdetään nelivetojen tapaan rivakasti liikkeelle. Kaarteessa reippaampi kaasun polkeminen asettaa sekä B:n että CLA:n lievään yliohjaavaan nelipyöräluistoon. Sportasennolla taka-akseli on väkevämmin mukana, ja luisto on voimakkaampaa heti kiihdytyksen alussa. Käytös on kuitenkin rauhallista.

Ajonvakautus sallii jonkin verran luistoja, mutta nopeammassa suunnanvaihdossa se hillitsee leikittelyä. Järjestelmän saa myös pois pelistä, jolloin sladeja saa jatkettua pidempään.

Parannuksia

Taannoin kestotestissämme olleeseen B 180 BE -malliin (TL 8/13) verrattuna lisähevosvoimat ja -vetävät pyörät muuttavat Been luonnetta tuntuvasti. Kiihdytyksissä suuntavakavuus on hyvä, eikä neliveto tuo käytökseen kankeutta. Myös kaksoiskytkinvaihteisto istuu paremmin tehokkaamman moottorin yhteyteen. Näillä voimavaroilla pykälät eivät vaihdu kaikissa kiihdytyksissä pienemmälle, ja jos vaihtuvatkin niin vain yhden pykälän verran. 4Matic- tekniikka ei verota sisätiloja, vaan ne ovat samat kuin kaksivetoisissa.

CLA puolestaan on astetta tehokkaampi ja muutenkin sporttisempi peli. Reilu vuosi sitten koeajamaamme A 250 -malliin (TL 1/13) verrattuna talvipidossa on suorastaan dramaattinen ero: siinä missä etuvetoinen Aakkonen vain sutii, nelivedon myötä tehokkaan moottorin potkusta pystyy nauttimaan täysin siemauksin. Sopii siis Suomeen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.