Koeajo: Mercedes-Benz E 63 AMG

13.11.2013 | Juuso Kallioinen
Koeajo: Mercedes-Benz E 63 AMG

Mercedeksen E-malliston huipulla olevat AMG-mallit saivat nelivedon.

Vapaasti hengittäviä kasikoneita ei E-Mercedeksien AMG-versioissa enää kuulla, ahdettuja sitäkin enemmän. Uusien moottoreiden siivittämänä tarjolle tuli kaksi tehoversiota ja vetotapaa. ”Perussedan" E63 AMG (557 hv) on nyt tarjolla taka- ja nelivetoisena. 4Matic-versiona on tarjolla myös AMG S -malli (585 hv). Farmarikorinen versio on aina nelivetoinen.

V8 on aiempaan kasikoneeseen verrattuna 0,7 litraa pienempi. Menetetty kuutiotilavuus on korvattu kahdella turbolla. Koeajamassamme AMG S -mallissa moottorin parina on seitsenvaihteinen AMG Speedshift MCT -automaattilaatikko. Jatkuva neliveto jakaa voimaa keskitasauspyörästön kautta 33:67-suhteessa etu- ja taka-akselin välillä. AMG S -mallissa on lisäksi vakiovarusteena taka-akselin tasauspyörästön lukko.

Auton kaksijakoisuus viehättää

Koeajolle lähtö jännitti vähän. Onko neliveto tappanut AMG:n luonteen? Ei ole, mutta ensimmäistä kertaa tehoa voi annostella ilman, että renkaat häviävät savuna taivaalle. Moottori toimii upeasti, ja vääntöä on varmasti tarpeeksi jokaiseen tilanteeseen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Auton kaksijakoisuus viehättää. Vaihteisto ja alusta mukavimmalle asetukselle säädettynä E AMG sopii helposti päivittäiseen ajeluun ja ruuhkissa liikkumiseen. Tiukemmilla asetuksilla autosta kuoriutuu ohjus.

Miltei kaksitonniseksi maantielaivaksi E taittuu mutkiin erittäin ahnaasti. Takapainotteinen neliveto vakauttaa kulkua, mutta auto on kuitenkin selkeästi yliohjautuva. Takavedon nimiin vannovien ei siis tarvitse pelätä, että AMG-S olisi aliohjaava pulkka. Ohjaus yllättää tarkkuudellaan sekä hyvällä palautteellaan tienpinnan ja renkaan välisistä tapahtumista.

AMG osaa luoda automaailman mahtavimpia pakoääniä, eikä tälläkään kertaa tarvitse pettyä. Matalilla kierroksilla moottorin käyntiä säestävät voimakkaat bassot ja korkeammalla kierrätyksellä välikaasujen ärähdykset. Äänet ovatkin ehdottomasti E AMG:n parasta antia.

Hävyttömän hyvä suorituskyky

Suorituskykymittauksissa koimme puolen sekunnin mittaisen pettymyksen. Valmistajan ilmoittamaa 3,6 sekunnin 0–100 km/h kiihtyvyysaikaa ei saavutettu millään tempuilla. Kokonaisuutena suorituskyky on kuitenkin hävyttömän hyvä. Normaaleissa ajotilanteissa kaasupoljinta ei tarvitse painaa pohjaan koskaan. Ohituksetkin onnistuvat erittäin vaivattomasti millä vaihteella tahansa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.