Koeajo: Mercedes-Benz S 400 Hybrid

08.01.2014 | Juuso Kallioinen
Koeajo: Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Suomessa myydyin S-Mersun versio on diesel. Onko hybridistä vaihtoehdoksi?

Jo edellisen korimallin S-sarjalaisen yhteyteen oli tarjolla hybridimalli. Se oli valmistajan ensimmäinen laatuaan eikä kulkenut metriäkään pelkän sähkömoottorin turvin.

Nyt puhaltavat uudet tuulet, ja uuteen Ässään tulee tarjolle useita hybridejä. Koeajoimme markkinoille ensimmäisenä tulleen bensiinimallin.

S 400 Hybrid -merkintää totteleva versio rakentuu samanlaisten palikoiden varaan kuin edeltäjänsäkin. Voimalinja on kuitenkin kokonaisuudessaan uusi. Kuusisylinteristä 3,5-litraista bensiinimoottoria avustaa sähkömoottori, ja vaihteistona on seitsenportainen automaatti.

Sähkömoottori on sijoitettu vaihteiston momentinmuuntimen paikalle ja litium- ioniakku konehuoneeseen. Toteutus on varsin kompakti, eikä se kutista auton sisä- eikä tavaratilaa lainkaan. Sähkömoottori toimii lisäksi generaattorina ja starttimoottorina.

Virran kulkusuuntia voi seurata auton näytöistä

Bensiini-V6:sta irtoaa tehoa 225 kW (306 hv) ja vääntöä 370 Nm. Sähkömoottorin vastaavat luvut ovat 20 kW ja 250 Nm. Numeroiden valossa kulkupuolen luulisi olevan kunnossa, vaikka moottoreiden tehoa ja vääntöä ei voikaan suoraan ynnätä yhteen.

Autolla on mahdollista liikkua pelkän sähkömoottorin turvin muutaman sadan metrin matkoja, mutta normaalitilanteissa se onnistuu vain korostetun kevyellä tasakaasulla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Käytännössä varovainenkin kiihdyttäminen saa polttomoottorin käynnistymään heti. Bensakone sammuu kyllä kiitettävän usein vauhdin hidastuessa, rullatessa tai kun ollaan pysähdyksissä. Normaalit liikkeellelähdöt eivät silti onnistu pelkän sähkömoottorin turvin. Voimakkaissa kiihdytyksissä moottorit toimivat yhdessä, eikä Ässällä tarvitse jäädä kenenkään jalkoihin. Suorituskykyä voi kuvailla riittäväksi.

Jarrutusenergian talteenotto tuntuu lataavan akkupakettia varsin tehokkaasti. Energian kulkua voi seurata auton näytöistä.

Perinteinen dieselvoimalinja istuu malliin hybridiä paremmin

Kuten jo dieselversion testissä (TL 12/13) totesimme, uusi Ässä antaa upean kyydin. Ilmajousitettu alusta toimii hienosti, ja auto on hiljainen, tehokas ja mukava.

Hybridi ei tästä poikkea, paitsi... Momentinmuuntimen korvaaminen sähkömoottorilla ei ole aivan täysin onnistunut. Korostetun rauhallisella – ja toisaalta raskaalla – kaasujalalla ajettaessa voimalinja käyttäytyy ilman ongelmia. Normaalisti ajettaessa auto sitä vastoin nykii ärsyttävästi ja välillä todella voimakkaasti. Moista ei pitäisi esiintyä tämän luokan autossa.

Pienempiä nykäyksiä tuntuu kiihdytettäessä, kun polttomoottori käynnistyy ja kytkeytyy voimalinjaan. Suuremmat rytkyt tuntuvat vaihteiston arpoessa sopivaa pykälää. Tämän koko- ja hintaluokan autot ovat periaatteessa hyviä alustoja uuden tekniikan kokeilemiselle, mutta matkustusmukavuudesta ei mielellään paljoa tinkisi.

Vihreä ajattelu on luonnollisesti hyväksi tässäkin autoluokassa. Hiilidioksidipäästöiltään S 350 Bluetec -diesel yltää kuitenkin lähes samaan hybridin kanssa. Dieselmallissa ei nykimistä tunnu, ja sen kulutus on hybridiä pienempi. Bensiinikoneisten ystäville on tarjolla tietenkin S 500, jonka silkkinen voimalinja ei jätä ketään kylmäksi.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.