Koeajo: Mercedes-Benz Sprinter 4X4 ja A250 4matica

06.02.2014 | Markku Juntunen
Koeajo: Mercedes-Benz Sprinter 4X4 ja A250 4matica

Iso edellä, pieni perässä. Nelivetoinen Sprinter etenee korkean maavaran avulla lumista tietä pidemmälle kuin A-mercedeksen nelivetoversio.

Mercedeksellä on nyt 13:ssa mallisarjassa vähintään yksi nelivetoinen vaihtoehto. A-Mersussa neliveto on AMG:n lisäksi saatavissa automaattivaihteiseen 250-versioon, joka asettuu tukevasti hinnaston yläpäähän, sekä 200 CDI- ja 20 CDIdieseleihin. Vastaavien etu- ja nelivetomallien hintaero on runsaat 3 000 euroa. B- ja CLA-nelivedoista lisää  kotimaisen koeajon merkeissä tämän lehden sivulla 75.

Mersuissa esiteltiin samalla 4Maticnelivedon uusi versio, jossa kaksoiskytkinvaihteiston perässä on voiman ”ulosotto”. Sen hammaspyörästö on samassa öljytilassa vaihteiston kanssa. Näin rakenteesta on tullut kevyempi ja yksinkertaisempi. Voimansiirtoakselin toisessa päässä on  sähköhydraulinen lamellikytkin, joka annostelee vetovoimaa taka-akselille tarpeen mukaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sprinter-luokan pakettiauton ja muiden koriversioiden neliveto kytketään kojelaudasta. Vetovoima jakautuu takapainotteisesti suhteessa 35:65. Sprinteriin on saatavilla myös alennusvaihteisto, joka hidastaa välityksiä 42 prosenttia ja lisää vetovoimaa samassa suhteessa. Muista maasturihenkisistä varusteista on tarjolla alamäkihidastin.

Maavaraa on nostettu edessä 100 mm ja takana 80 mm. Versiosta riippuen neliveto lisää Sprinterin omamassaa ja vähentää kantavuutta 130–165 kg. Valmistaja ilmoittaa nelivetolaitteiden lisäävän polttonesteen kulutusta 0,4–0,8 l/100 km.

Nelivetopakun korkeus tuntuu nelivetoisten henkilöautojen jälkeen liukkaalla selvästi ajossa, kunnes mittasuhteisiin tottuu. Jokapyöräveto tasaa mukavasti myös kuormaamattoman pakettiauton kulkua talviteillä. Voima siirtyy tehokkaammin tiehen neljän pyörän kautta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.