Koeajo: Nissan 370Z Nismo

02.10.2013 | Timo Suomala
Koeajo: Nissan 370Z Nismo

Eurooppaan tuotava Nissan Nismo -valikoima saa toisen mallin. Hauskuuden maksimoimiseksi tarjolla on aiemmin esiteltyä Jukea tuhdimpi malli, 370Z Nismo.

Kuudennen sukupolven 370Z on aiemmin ollut saatavilla sekä Coupé-versiona että kangaskattoisena Roadster-mallina. Piristetty ja Geneven autonäyttelyssä keväällä esitelty Nismo-versio alleviivaa auton urheilullista luonnetta.

Nismo on lyhenne sanoista Nissan Motorsport. Japanilaisvalmistajan urheilullisempi jaos sai alkunsa, kun moottoriurheilussa saaduilla opeilla haluttiin piristää merkin myyntiä. Vauhdinnälkäiset insinöörit asensivat normaaliin sarja-autoon tehokkaamman moottorin, ja lopputuloksena syntyi vuonna 1964 esitelty Nissan Skyline 2000 GT. Moottoriurheilun ja vakioautojen risteyttämistä jatkettiin, ja vuonna 1984 perustettiin virallisesti Nismo-nimeä kantava suorituskykyisten katuautojen suunnitteluun keskittyvä osasto.

Entistä urheilullisempi malli

Alkuvuodesta esitelty Juke Nismo saa nyt rinnalleen 370Z Nismon, ja seuraavaksi Nismo-käsittelyyn pääsee Nissanin GT-R-superauto. Z-mallin ominaisuuksia on hiottu entistä urheilullisemmiksi, joskin 3,7-litraisen V6-moottorin suoritusarvoihin tehdyt lisäykset ovat maltillisia. Takapyörille tarjotaan 16 hevosvoiman tehoextra normaali-Zetaan verrattuna, ja huippuvääntöä irtoaa 8 Nm enemmän.

Lisäykset saavat Zetan saavuttamaan satasen nopeuden 0,1 sekuntia aiempaa nopeammin, 5,2 sekunnissa. Auton viralliset kulutus- ja päästöarvot ovat kuitenkin samat kuin ilman Nismo-käsittelyä jääneissä Z-malleissa.

Vaihteistona Nismo-Zetassa on aina kuusiportainen käsiaski. Sekä Coupéettä Roadster-versioihin saa lisävarusteena seitsenportaisen automaatin. Ohjaamoon Nismo-varustelu tuo mm. alcantaralla ja nahalla verhoillut istuimet.

Parannellut ominaisuudet

Suurimmat muutokset ovat kohdistuneet auton alustaan, jota on säädetty perus-Zetaa kireämmäksi. Mukulakiveyksellä ja muuten epätasaisella alustalla ajettaessa 370Z Nismo tuntuu todella jäykältä, ja itsesuojeluvaisto saa kuljettajan välttelemään suurimpia kuoppia. Auton ominaisuudet isoilla nopeuksilla ja mutkapätkillä puoltavat kuitenkin insinöörien tekemiä muutoksia.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös jarrut on päivitetty tehokkaammiksi. Edessä vauhtia tappavat 355-milliset levyt, takana riittää hitusen pienempi koko (350 mm). Rengastus on vakiona tuumaa suurempi kuin perusversiossa: lokasuojankaaret tehokkaasti täyttäville 19 tuuman vanteille on edessä kääritty 245/40- ja takana 285/35-koon kumit.

Korin aerodynamiikkaa on paranneltu perusmallia selvästi sulavalinjaisemmalla, kiilamaisella keulalla. Helman kookas ilmanohjain kiertää koko auton perään asti. Ksenonajovalot kietoutuvat osittain etulokasuojan muotoon. Päiväajovalot ja takavalot on toteutettu ledeillä.

Uusi takapuskuri jatkuu suoraan massiivisista takalokasuojan pullistuksista ja luo perälle tuhdin ilmeen. Reilut lokasuojan levitykset saavat 370Z:n näyttämään todellista kompaktimmalta.

Takahelmasta pilkistävät Nismo-tuplapakoputket. Täyskiihdytyksissä niistä tulee kuutoskoneen instrumentteja voiman puhkuessa mukavan mekaanisella vireellä. Normaaliajossa moottoriäänet ovat odotettua vaimeammat.

Takaluukun päällä on massiivinen siipi, joka syö osansa muutenkin rajallisesta takanäkyvyydestä.

Auto palkitsee päättäväisen ajajan

Kokeilimme Nismoa lyhyesti myös Ahveniston moottoriradalla. Tulokas kotiutuu rataoloihin nopesti ja tarjoaa kuljettajalle hauskan sekä tasapainoisen ajokokemuksen. Ohjauksen voimakas vaste ei haittaa rata-ajossa, ja auto seuraa valittua ajolinjaa tarkasti. Normaalia urheilullisempi S-moodi terävöittää auton reagointia kaasupolkimen liikkeisiin ja nopeuttaa vaihtamista. Auton luonteen vuoksi tämän ajotilan pitää mieluusti päällä radan ulkopuolellakin.

Nismo-Zetan suorituskyky ja ajoominaisuudet vastaavat korin spoileriviritysten luomaa mielikuvaa. Ohjaus ja vaihteensiirto vaativat määrätietoista otetta, mutta auto palkitsee päättäväisen ajajan. Nismo-version lisähinta käsittelemättömään Coupé-malliin verrattuna on 12 000 euroa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.