Koeajo: Nissan e-NV200 Evalia – markkinoiden paras (ja ainoa) tilasähköauto

14.12.2015 | Vesa Linja-aho

Nissan Evalia on markkinoiden ainoa täyssähköinen tila-auto. Iso otsapinta-ala verottaa toimintasädettä etenkin moottoritienopeuksissa.

Vielä reilut viisi vuotta sitten sähköautot olivat muovisen näköisiä muutaman hengen kaupunkiautoja, mutta nykyään valikoimaa löytyy erilaisiin käyttötarkoituksiin. Luksusauto Teslan ja maailman – ja Suomen – suosituimman sähköauton Nissan Leafin lisäksi markkinoille on tullut muun muassa polttomoottoriesikuviensa runkoon rakennetut sähköiset B-Mersu ja Volkswagen e-Golf.

Leafin varjoon julkisuudessa on jäänyt e-NV200 –pakettiauto, jota saa myös e-NV200 Evaliaksi ristittynä henkilöautoversiona 5- ja 7-paikkaisena.

Ensikosketus 7-paikkaiseen versioon on positiivinen: alustaan sijoitettu akusto pitää auton painopisteen miellyttävän alhaalla ja autolla voi ajaa reippaasti mutkaan ilman pakettiautomaisia kallisteluja. Ohjaus on ehkä aavistuksen ylitehostettu, muttei häiritsevästi.

Sisätilat ovat tilavat ja viisihenkinen perhe lastenvaunuineen sopii sisään mukisematta. Ilman lastenvaunuja takaosan sivuuntaitettaville penkeille sopisi vielä kaksi kyytiläistä lisää.

Takapenkin keskipaikalle mahtuu aikuinen mukavasti, vaikka molemmilla puolilla on turvaistuin – asia ei ole itsestäänselvyys ainakaan tyypillisessä henkilöautossa. Takatilaan mahtuvat lastenvaunut kokonaisena ilman taittotemppuilua.

Ulkomitoiltaan ajoneuvo on siedettävän kokoinen: parkkihallissa pujottelu ja kadunvarsipysäköinti eivät tuota ongelmia juuri henkilöautoa enemmän. Hallintaa helpottavat riittävän suuret peilit ja kunnollinen peruutuskamera. Kuolleeseen kulmaan näkee ilman isompia päänkääntelyitä.

Tuulessa suhisee

Evalian muotoilussa ja viimeistelyssä häiritsee lievä pakettiautomaisuus. Takaluukkua pitää hieman paiskata jos muut ovet ovat kiinni.

Äänieristys ei ole aivan samaa luokkaa kuin vaikkapa Nissan Leafissa. Tämä vielä korostuu maantienopeuksissa, kun suuri etupinta-ala suhisee tuulessa. Jarrutehostimen pumppu pörähtää äänekkäästi, jos jarrupoljinta innostuu polkemaan enemmän. Normaalisti tähän ei ole tarvetta: tässäkin sähköautossa on tehokas regeneroiva moottorijarrutus.

Kiihtyvyys liikennevaloista on ripeää. Evalia on jo puolessa välissä risteystä kun naapurikaistan polttomoottoriauton start-stop-automatiikka vasta nitkuttaa polttomoottoria käyntiin.

Pakkanen rokottaa

Toimintasädettä ajoneuvolle luvataan jopa 170 kilometriä yhdellä latauksella. Lupauksen takana ei niinkään ole Nissan vaan viranomaiset, joiden mukaan sähköauton toimintamatka ilmoitetaan niin kutsutun NEDC-ajosyklin perusteella, jonka pääpaino on kaupunkiajossa.

Luvattu NEDC-toimintamatka saavutetaan käytännössä vain kaupunkiajossa tai maantiellä kuuttakymppiä körötellessä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Käytännön kokemus erilaisia sähköautoja ajettaessa on osoittanut, että hyvän arvion toimintasäteestä 90-100 kilometrin tuntinopeuksilla saa kertomalla NEDC-kulutuksen 0,7:llä ja moottoritiellä 120 kilometrin nopeudella auto jaksaa pinnistää puolet NEDC-toimintamatkasta.

Edellä mainittu pätee tavallisiin henkilöautoihin, joiden ilmanvastuskerroin on pieni. Evalian otsapinta-ala on niin suuri, että ilmanvastus puraisee toimintasädettä moottoritienopeudessa oikein kunnolla: 6-7 kilometrin ajo hörppää akun varaustilasta kymmenesosan, eli 120 kilometrin tuntinopeudella autolla taittaisi 60-70 kilometrin matkan.

Kun akun varaus putoaa alle 18 prosentin, auton maksiminopeus rajoittuu 100 kilometriin tunnissa. Tässä vauhdissa akkua kuluu maltillisemmin, yhdellä latauksella taittaa reilun 90 kilometrin matkan.

Ohjaamon lämmittäminen tai ilmastointi rajoittaa toimintamatkaa lisää, kuten pakkassääkin: mitä kylmempää on, sitä suurempi on akkujen sisäinen resistanssi ja sitä suurempi osa akun energiasta kuluu häviöihin. Myös ilman tiheys kasvaa lämpötilan laskiessa, jolloin ilmanvastus kasvaa, mikä syö toimintasädettä sekin. 100 kilometrin reissu Espoosta Tammisaareen sujui ilman pelkoa akun loppumisesta, 5 asteen ulkolämpötilassa ja ohjaamon lämmitys päällä. Alle 10 asteen pakkasella tämä ei enää onnistukaan.

Latauspaikoista ei ole pulaa – ainakaan pääkaupunkiseudulla

Evalia latautuu tavallisesta suko-pistorasiasta reilussa 10 tunnissa. 1100 euron lisämaksusta autoon saa 6,6 kilowatin laturin, jolla akut täyttyvät neljässä tunnissa julkisesta latauspisteestä tai erikseen ostettavasta kotilatauspisteestä.

Pääkaupunkiseudulla on lisäksi lukuisia pikalatauspisteitä, joista akut saa ladattua nollasta 70 prosenttiin parissakymmenessä minuutissa.

Tämä oli pitkään yksi Nissanin vahvuus eurooppalaisiin sähköautoihin verrattuna: pääkaupunkiseudulta löytyi laaja ja ennen kaikkea toimiva pikalatausverkko. Marraskuun 2015 lopulla Fortum vaihtoi useita pikalatureita pääkaupunkiseudulla ABB:n monitoimilatureihin, joissa on Nissaneihin sopivan CHAdeMO-latausjohdon lisäksi eurooppalaisiin sähköautoihin sopiva CCS-johto. Samalla laturit muuttuivat maksullisiksi.

Selvää säästöä

Haukuttavaa autosta löytyy toimintasäteen lisäksi lähinnä pikkuyksityiskohdista. Sisustuksen pakettiautomaisuuden lisäksi ärsyttää, kun turvavöiden kiinnikkeet on asennettu liian lähelle isofix-kiinnikkeitä, jolloin turvaistuimen kiinnittäminen on yhdistetty äly- ja voimankäyttöpähkinä. Tesla kärsii samasta ongelmasta, mutta lievemmin.

Kenelle 7-hengen e-NV200 Evalia sopii? Suurelle perheelle, joka ei ajele moottoritiellä pitkiä matkoja, mutta päivittäisiä kilometrejä kertyy satakunta päivässä työmatkojen ja lasten harrastuksiin kuskaamisen takia. 100 kilometrin sähköt maksavat vajaat pari euroa, tämän luokan polttomoottoriautojen polttoainekulujen pyöriessä 10 euron tuntumassa.

Autoverollinen kokonaishinta 7-paikkaiselle Evalialle on hieman yli 39000 euroa ja 5-paikkaiselle hieman alle sen. Kevyemmin varustellun Combi-mallin omistajaksi pääsee pari tonnia halvemmalla. Kahden istuimen pakettiautoversion hinnat lähtevät 33000 eurosta.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.