Koeajo: Nissan Leaf Tekna

13.11.2013 | Jussi Saarinen
Koeajo: Nissan Leaf Tekna

Nissan Leafilla uskaltaa nyt ajaa muuallakin kuin verkkovirtapistokkeen ympärillä.

Hörpin kahvia oranssista kupista ja katselen ABC:n ikkunan läpi piuhan päässä nököttävää töpselinokkaa. Täällä on vain yksi pikalatauspiste, mutta eipä näy jonoa – niinpä saan ladattua Leaf-sähköauton akkuja kaikessa rauhassa.

Kun sumppi on särvitty, palaan autolle. 21 minuutin aikana akut latautuivat 31 prosentista 82 prosenttiin, ja toimintamatka piteni samalla muutamasta kymmenestä kilometristä reilusti yli sataan kilsaan.

Eikä olisi edes tarvinnut käydä ulkona toteamassa, miten täyteen akut ovat latautuneet. Sovellus kertoo sen suoraan älypuhelimen näytölle. Elämme 2010-lukua.

Sähköauton lataaminen on helppoa ja ilmaista

Alun perin allekirjoittaneen piti keskittyä pelkästään uudistuneen Leafin ominaisuuksiin Suomen teillä (tutustuimme autoon viime keväänä ulkomailla (TL 6/13)), mutta pikalatauspisteen kokeilu varasti osan show'sta.

Juttu nyt vain on niin, että näiden pikalaturien yleistyminen mullistaa sähköautolla ajamisen Suomessakin. Ei enää tuskallisen hitaita yön yli latauksia kotipihan tai -tallin verkkovirtapistokkeesta, vaan ajetaan sopivan matkan päässä sijaitsevalle palveluasemalle, kytketään kaapeli kiinni, ja matka voi hetken päästä taas jatkua.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kaiken lisäksi lataaminen on ilmaista. Onkohan tähän etuuteen jossain vaiheessa tulossa rajoitteita, jos sähköautot yleistyvät meilläkin?

Leafissa on lyhyt toimintasäde

Leafin ilmoitettua toimintasädettä on pidennetty eri keinoin 175:stä 199:een kilometriin, ja uusi lämpöpumppujärjestelmä kuluttaa vähemmän virtaa, kun käytetään lämppäriä tai ilmastointia. Todellinen ajomatka rajoittuu hieman yli sataan kilometriin – talvella tätäkin lyhyemmäksi.

Ajosuunnan valitsimeen – vaihteistoahan ei Leafissa tarvita – on lisätty Basento, joka tehostaa jarrutusenergian talteenottoa kaasua nostettaessa.

Käytön kannalta ehkä tärkeimmät muutokset liittyvät sisätiloihin. Istuimet on muotoiltu uudelleen, eikä mu kavuudessa olekaan moittimista – etenkin kun ottaa huomioon, että pitkiä siivuja ei liikkuvassa Leafissa edelleenkään vietetä. Toinen merkittävä parannus liittyy latausjärjestelmään, joka siirrettiin auton keulalle. Tämä poisti tavaratilasta hankalan kynnyksen, ja nyt kontti laajenee tasaiseksi tavallisten polttomoottoriautojen tapaan.

Pätkäajossa ihan tavallinen auto

Myös ohjausta on jämäköitetty ja iskunvaimennusta säädetty. Ei Leaf vieläkään ajettavuudeltaan mikään GTI ole, mutta ajaa tavallisen auton tarpeet enemmän kuin hyvin. Ja liikennevalolähdöissä ne sportitkin olisivat todennäköisesti kovilla, sen verran huikean väännön sähkömoottori tarjoaa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.