Koeajo: Nissan Micra

13.11.2013 | Jani Kajander
Koeajo: Nissan Micra

Micra on tätä nykyä ns. globaali malli. Nyt se sai uudet keulan ja sisustan.

Vuonna 2010 esitellyn nyky-Micran koko olemus kertoo, että suunnittelussa on otettu huomioon myös Euroopan ulkopuoliset markkina-alueet. Muotoilu on varsin varovaista, ja viisiovinen viistoperä on ainoa korimalli. Moottoritehotkin ovat maltillisia, eikä esimerkiksi dieselversioita ole tuotanto-ohjelmassa lainkaan.

Nyt Micra on saanut uutta ilmettä varsinkin keulaansa, ja auton olemus on muuttunut lähemmäs merkin maastohenkisiä malleja. Tyypilliseen kasvojenkohotustapaan Micraan on pakattu myös uusia varusteita, sisustusmateriaaleja ja ulkovärivaihtoehtoja. Lisäksi auto on saanut lisää personointimahdollisuuksia. Kaikki muutokset ovat sellaisia, joita nimenomaan eurooppalaisten ostajien voisi kuvitella arvostavan.

Parantunut laatuvaikutelma

Micran ajokokemus on muutosten jälkeenkin ennallaan. Nopeuden mukaan säätyvällä tehostuksella varustetun ohjauksen tunto on varsinkin kovemmissa vauhdeissa vieterimäinen, ja sisämelu nousee moottoritienopeuksissa melkoiseksi. Ahdettu 1,2-litrainen DIG-S-bensakone (98 hv) tarjoaa kevyelle autolle kuitenkin vaivattoman kulun. Tarjolla on myös saman koneen vapaasti hengittävä versio (80 hv). Molempia myydään sekä käsivaihteistolla että CVT-automaatilla varustettuina.

Portaatonta CVT-automaattia hyödynnetään Euroopassa myytävissä autoissa yleensä vain pikkuluokassa, ja tähän on syynsä. Kaupunkisukkuloinnissa aski ei herätä suuria tunteita puolesta tai vastaan, mutta kovissa kiihdytyksissä moottorin melu nousee liiaksi suhteessa menemisen meininkiin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

EU-normin mukaiset kulutus- ja päästölukematkin ovat CVT-versiossa reilut viisitoista prosenttia manuaalimallia korkeammat. Taannoin (TL 14/11) kokeilemamme käsivaihteinen versio oli tunnoltaan selvästi pirteämpi.

Kolmisylinterisen ääni on tunnistettava, ja ohuehkoksi jäävän väännön vuoksi kone askartelee välillä varsin korkeilla kierroksilla. Istuin tukee kuljettajaa edelleen melko huonosti, mutta kojelautaan on saatu uutta imua.

Koeajossamme ollut Tekna-varusteinen CVT-malli on Microista arvokkain: Acenta-tasoon tyytyvä säästää miltei 2 000 euroa ja käsivaihteiston valitseva vielä noin kaksi ja puoli tonnia lisää. Edullisimmillaan Micraan pääsee käsiksi alle 13 000 eurolla.

Micra on suosittu malli Euroopassa

Uudistettu Micra on myynnissä merkin isompien pikkuautojen Juken ja täysin uuden Noten rinnalla. Micra on ollut Euroopassa Nissanin myydyin malli Qashqain ja Juken jälkeen, ja sitä on valmistettu reilun 30 vuoden takaisen ensi-illan jälkeen yli kuusi miljoonaa kappaletta. Neljättä mallisukupolvea valmistetaan Thaimaassa, Meksikossa ja Kiinassa sekä Intian Chennaissa, mistä meillä myytävät Micrat ovat kotoisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.