Koeajo: Opel Astra farmari - "Turbofarkussa ei korostu ensimmäisenä urheilullisuus"

02.08.2016 | Timo Suomala

Astran uusi, astetta napakampi moottori tuo lisävoimaa perhefarkulla kurvailuun.

Opel Astra on saanut keulalleen uuden 1,6-litraisen beniinimoottorin, josta irtoaa tehoa napakat 200 hv. Turbomoottorin parina on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Tehobensa on saatavilla sekä viisioviseen että Sports Tourer-farmariin. Koeajossa oli 1.6 Turbolla varustettu Sports Tourer.

Vaikka 200 hevosvoiman teholukema tuntuukin reilulta, ei Astran turbofarkussa korostu ensimääisenä urheilullisuus. Toki tehon saa esiin kiihdytyksissä kierrättämällä kierroksia korkeammalle. Pääasiassa moottori tarjoaa enmään käytännöllistä lisävoimaa etenemiseen. Voima tuntuu myös matalemmilla kierroksilla kaupunkiajossa, sillä vääntöä on käytössä miellyttävät 300 Nm 1700 kierroksesta lähtien. Astrassa 1.6 Turbon tarjoama lisäteho tuo ajamiseen enemmän joustavuutta ja samalla mukavuutta ilman völittömiä paineita urheilullisemmasta ajamisesta.

Moottori on sekalaisessa arkiajossa erittäin hiljainen. Normaalissa maantieajossakin ohjaamoon kantautuu pääasiassa vain rengasääniä.

Manuaalivaihteisto toimii miellyttävästi. Koska moottori on mukavuspainottainen, voisi automaattivaihteistokin toimia hyvänä parina. Sitä ei siis kuitenkaan ole 1.6 Turboon saatavilla.

Astra Sport Tourerin tarkka ohjaus miellyttää. Kaupunkikurvailussa se on riittävän kevyt ja maantiellä se tarjoaa hyvän vasteen. Ohjaus myös keskittää hyvin.

Tavaratilaa Astran farkussa on 540 litraa, joka on laajenaa takapenkkien selkänojat taittamalla 1630 litraan.

Koeajettu yksilö oli Enjoy-tasoa paremmalla Innovation-varustelulla. Siihen kuuluvat mm. avaimeton avaus- ja käynnistysjärjestelmä, automaatti-ilmastointi, takaistuimen lämmitettävät reunapaikat ja farmarissa sähköinen takaluukku. Mukana tulee hyvän tuen antavat urheilullisemmat etuistuimet.

Koeajettu auto oli varusteltu myös Innovation-paketilla, johon kuuluu mm. navigaattori, pysäköintiavustin ja peruutuskamera sekä AGR- etuistuimet. AGR-istuimet hakevat ominaisuuksillaan vertaistaan jo premium-luokasta. Sähkösäätöiseen jakkaran kuuluu kaksi muistipakkaa. Reilut säätömahdollisuudet takaavat hyvän ajoasennon löytymisen. Plussaa tulee myös erillisestä reisituesta mikä helpottaa pidempijalkaisten istumista. Etuistuimissa on myös jäähdytystoiminto.

200 hevosvoimaa kiidättävät 1.6 Turbon Astra-malliston kalleimmaksi malliksi. Koeajoautoa oli maustettu Innovation-paketin ja AGR-istuimen lisäksi myös mm. led-ajovaloilla ja nahkaverhoilulla. Lisävarusteilla Astra 1.6 Turbo Sports Tourerin hintalapussa lukee 33 868,32 euroa, mitä voi hevosvoimalukema huomioon ottaen pitää kilpailukykyisenä.

 

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Ecotec Innovation

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Moottori: R4, bensiini, turboahdin

Iskutilavuus: 1598 cm3

Teho kW (hv): 147 kW (200 hv)/ 4700-5500 r/min

Vääntö: 300 Nm/ 1700-4700 r/min

Voimansiirto: Etuveto, kuusivaihteinen manuaali

0-100 km/h: 7,7 s

Huippunopeus: 235 km/h

Yhd. EU-kulutus: 6,2 l/100km

CO2-päästö: 142 g/km

Mitat: Pituus 4702 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2662 mm, omamassa 1393 kg

Hinta vakiovarustein:  29 982,74 €

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.