Koeajo: Opel Combo Van L2H2 1.6 CDTI Start/Stop

08.05.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Opel Combo Van L2H2 1.6 CDTI Start/Stop

Combo-malliston suurin versio kurottaa kohti taivasta.

Kahdeksansataa litraa. Sen verran lisää tavaraa mahtuu nyt Opel Comboon, kun mallistoon lisättiin pitkällä akselivälillä ja korkealla katolla varustettu versio. Nyt mallistossa on neljä kuormatilakokoa, joista tämä viiden kuutiometrin vetoinen uutuus on siis suurin.

Iso-Combo on 25 cm korkeampi ja 35 cm lyhyempi kuin malliston perusversio. Kantavuudessa eroa ei juuri ole, jos autoja verrataan samalla moottorilla. Listahintaan kuuluvat liukuovi oikealla kyljellä sekä pariovet takana ja umpiseinä ohjaamon ja kuormatilan välillä. Lisähintaan saa mm. ikkunat väliseinään, liukuoveen sekä takaparioviin. Liukuovi kuljettajan puolelle irtoaa suunnilleen 420 eurolla, ja ikkunallinen ovi on hieman kalliimpi.

Katto korkealle ja seinät leveälle

Katon korotusosa on muuta koria kapeampi, joten auton muoto on keskimääräistä persoonallisempi. Perän kuormausaukko ulottuu katon yläreunaan, sivulla aukko on samankorkuinen kuin matalakattoisissa versioissa. Sisäpanelointia ei ole ulotettu katon korotusosaan, eli se on peltipintainen. Ovien ulkokahvat ovat kookkaat ja jämäkät, takaoven sisäpuolella oleva painike sen sijaan pieni ja erittäin jäykkä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ohjaamon päällä on kiilamainen kannellinen pikkulokero, johon mahtuu vaikka ensiapulaukku. Lisähintaa maksamalla saa käytännöllisempiä varusteita, kuten luukulla varustetun teräsverkkoväliseinän ja taittuvan etumatkustajan istuimen. Niiden avulla Combon kuljetuskapasiteetti nousee lukemaan 5,4 m3, ja sisään mahtuu 3,4 m pitkiä tavaroita.

Moottorina isokorisessa Combossa on aina 1,6-litrainen diesel. Kuormaamattomana se liikuttaa autoa ripeästi, ja 700 kg:n koeajokuormallammekin puhdikkuus riitti vaivattomaan menoon. Moottorin varsinainen herääminen tapahtuu nykydieseliksi vähän keskimääräistä korkeammalla eli noin 1 600 r/min -käyntinopeuden kohdalla. Sitä ennen vääntö on ohutta, mutta tunnokas kytkin auttaa estämään nyykähdyksiä lähdöissä.

Myös alusta kantaa kuorman kunnialla. Pieni pystysuuntainen nypytys häviää, ja ajomukavuutta tulee muutenkin kuorman myötä hieman lisää. Massa toki tuntuu korin liikkeissä, mutta huojuvaksi meno ei ylly. Uraherkkyyskin lievenee vähän, kun ruumassa on kuormaa.

Ohjaus on ryömimisvauhdissa vähän raskas, vauhdin noustessa vaste kevenee. Suurin epämukavuustekijä on melkoinen sisämelu, johon korin korkeus ja pituus lienevät korkeintaan osasyy. Ääni tulee lähinnä renkaista ja vaihtelee radikaalisti sen mukaan, ajetaanko urissa vai sileämmällä pinnalla urien sivussa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.