Koeajo: Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Biturbo 4X4

06.02.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Biturbo 4X4

Kantrilevy pesään ja kohti kinoksia.

Opelin murtomaaversio Insigniasta ehti eteläiseen Suomeen ennen pysyvää lunta. Otimme tämän Itävallassa ensikoeajetun (TL 1/14) auton silti saman tien ajoon saadaksemme siihen tuntumaa täkäläisillä väylillä. Syynissä oli kahdesta tuontiversiosta tehokkaampi eli 195-hevosvoimainen.

Country Tourer on onnistunut versiointi Insigniasta. Ohjauksessa on tuntoa, ja matalista 18-tuumaisista kumeista huolimatta auto on melko tunteeton urille. Kuusivaihteinen automaatti toimii pääosin siististi. Sport-ajomoodin kytkeminen lisää sisämelua korkeampien kierrosten käytön takia, mutta tekee vaihdoista sulavampia. Moottorin ääni kuuluu tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksissä sisään karkeahkona.

Lumettomalla ja melko pitävällä kelillä kantri- Insignia on jokseenkin neutraali ajettava. Sportmoodiin voi valita erikseen takavetopainotteisen ajokäytöksen. Vaikutuksen huomaa hienoisesti reippaassa kaarreajossa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Koeajoauton lisävarusteiset mukavuusistuimet antavat hyvän reisi- ja sivuttaistuen. Hetkellisen kulutuksen arvo ilmoitetaan vain litran tarkkuudella, ja osa ajotietokoneen viesteistä on käännetty kömpelösti suomeksi.

Country Tourerin hintahaitari on noin 40 000–44 000 euroa. Summat ovat noin 3 000 euroa suurempia verrattuna nelivetoiseen Insignia- perusfarkkuun halvimmalla eli Edition-varustelulla. Sport-varusteluun verrattaessa Kantrin hintalisä kapenee noin 500 euroon.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.