Koeajo: Opel Meriva 1.4T Ecoflex EX A

08.05.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Opel Meriva 1.4T Ecoflex EX A

Kohtuullinen tilantarve ja puoliväljä ajoympäristö sopivat Merivan ydinosaamiselle.

Meriva on monessakin mielessä kuin Zafiran pikkuveli. Se on paitsi pienempi, myös radikaalimpi – ainakin oviratkaisultaan, takaovethan ovat ns. kaapparimallia. Nyt Merivaa on päivitetty hieman.

Maskiin lisättiin hieman kromiväriä, samoin etusumuvalojen kehyksiin. Huomio- ja takavalot saa halutessaan ledversioina. Moottoripuolella uutuusantia on 1,6-litrainen CDTI-diesel (136 hv), josta luvataan hieman myöhemmin myyntiin myös miedompi (110 hv) versio. Moottori korvaa aiemmin myynnissä olleen 1,3-litraisen pikkudieselin. Halusimme Merivan koeajoon jo nyt, joten valitsimme kuitenkin voimalinjaksi 1,4-litraisen bensaturbon ja kuusiportaisen automaatin.

Bensakoneesta otetaan automaatin parina 20 hevosvoimaa enemmän kuin manuaaliversiossa. Puhti riittääkin mainiosti perusperhetyyppiseen autoiluun. Automaattivaihteisto toimii parhaimmillaan miellyttävän sulavasti, mutta nopearytmisessä kaupunkisahaamisessa ja runsaasti moottorijarrutusta sisältävässä jonoajossa vaihdot ovat välillä vähän nykiviä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Merivan sisätiloja on uudistettu muovaamalla keskikonsoli uusiksi niin, että takajalkatilat ovat väljemmät. Flexirail- nimeä kantava järjestelmä sisältää yhä keskikonsolin säädön auton pituussuunnassa. Vakiovarustelistalle on lisätty mm. seitsentuumainen värinäyttö, joka toimii myös peruutuskameran melko laadukkaana monitorina. Myös kevytmetallivanteet ovat nyt Merivassa vakiona.

Alusta on tukeva mutta ohjaus ei saa lisäkiitosta

Jousitus ja iskunvaimennus ovat entisellään, ja hyvä niin. Merivan alusta on saksalaistyylisen tukeva, ja koeajoautossa olleet AGR-etuistuimet ovat todella napakat. Kovasta ensituntumasta huolimatta istuimet tuntuvat miellyttäviltä pitkälläkin taipaleella. Monipuoliset säädöt edesauttavat asiaa. Ohjaus ei saa yhtä hyvää arvosanaa.

Vauhdissa se on tunnokas, mutta hitaissa käännöissä raskas. Lisäksi se palauttaa vaisusti, ja auto jää kaartamaan, ellei kuljettaja oikaise ajolinjaa. Muunneltavuus on entisellään eli oikein kelvollinen. Takaistuimessa on pituussäätö, ja istuimen voi taittaa kasaan kolmessa osassa. Turvaistuimen kiinnittäminen on työlästä, koska kiinnitysraudat ovat syvällä verhoilun uumenissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.