Koeajo: Peugeot 3008 Allure HDi 163 A

20.03.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Peugeot 3008 Allure HDi 163 A

Monikäyttöautossa on yhtä ja toista geeniperimää.

Peugeot 3008 on esikouluiässä, joten oli jo aika uudistua. Keulailmeen muutoksella auton olemusta viilattiin leveämmäksi ja matalammaksi. Vilkuissa sekä huomio- ja takavaloissa käytetään nykytapaan ledejä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vakiovarustelua kohennettiin kaikissa varustetasoissa. Eniten uutta on Activessa, esim. lasikatto ja 17" kevytmetallivanteet. Allure-varustelu sisältää nyt mm. kääntyvät kaksoisksenonit ja navigaattorin. Polttoaineen kulutusta on puristettu alas. Ajamassamme HDi 163 -dieselissä yhdistetty kulutus on 0,5 l/100 km aiempaa pienempi, muissa moottoreissa nipistys on 0,2–0,7 l/100 km. Hintojakin on viilattu. Koeajoversiomme halpeni 548 euroa, mutta esim. VTi 120 Access -version saa nyt noin kaksi tonnia halvemmalla. Tehokas diesel ja automaattivaihteisto ovat toimiva pari. Vaihdot ovat sulavia, Sport-asennossa kulmikkaampia.

Talviasennossa veto kytkeytyy hyvin pehmeästi ja rauhallisesti. Maantiellä 3008 etenee rauhallisen vakaasti, ja sisämelu pysyy kurissa. Istuimet ovat epäranskalaisen kovat, ja alustakin vaikutti koeajoautossa jäykähköltä huolimatta ensiasennusrenkaita korkeaprofiilisemmista 60-sarjan talvikumeista. Matkustamo ei lämpene kovin nopeasti, sen sijaan istuinlämmittimet ovat melko nopeat ja todella tehokkaat.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.