Koeajo: Porsche Macan

20.03.2014 | Pasi Piironen
Koeajo: Porsche Macan

Standardit uusiksi. Porschella ei turhia kainostella.

Porschella – jos kellään – on varaa moiseen mahtipontisuuteen leimaantumatta tyhjän huutelijaksi. Lähihistoria on osoittanut Porschen insinöörien omaavan tarvittavan tietotaidon ja entusiasmin, joiden myötävaikutuksella he ovat onnistuneet siirtämään mallistonsa urheiluautoille tyypillisiä ominaisuuksia Cayennen ja Panameran kaltaisiin perhekuljettimiin. Macan pohjautuu Audi Q5:een, mutta verisidettä kaksikon välillä voi luonnehtia harvinaisen löyhäksi. Yhteisiä rakenteita on ainoastaan kolmanneksen verran. Kaikki muu on pistetty uusiksi aidon Porsche-kokemuksen nimissä. Macanin moottorivalikoimaan kuuluu yksi diesel sekä kaksi bensavaihtoehtoa. Kaikki kolme ovat kahdella pakokaasuahtimella varustettuja V6:sia. Audilta lainattu kolmilitrainen diesel on entuudestaan tuttu Panameran keulalta. Kuivasumppuvoitelujärjestelmällä toteutetut bensiinimoottorit (3,0 ja 3,6 l) edustavat Porschen omaa suunnittelua. 3,6-litraisen Turbon huipputeho on 294 kW (400 hv), 3 litraisen S:n 250 kW (340 hv) ja Diesel S:n 190 kW (258 hv). Vääntöhuiput kirjataan samassa järjestyksessä 460, 550 ja 580 Nm:n tasoille. Macan S:n ja Diesel S:n vakioalusta on toteutettu teräsjousin. Turbossa kuvioihin astuu mukaan PASM eli sähköisesti säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä Comfort, Sport ja Sport Plus -ohjelmineen. Kolmantena vaihtoehtoehtona Porsche tarjoaa ensimmäisenä tässä kokoluokassa ilmajousitusta. Ilmajousilla Macan seisoo teräsjousista versiota 15 mm matalammalla ja tiputtaa itseään vielä 10 millillä Sport Plussan ollessa kytkettynä. Himoshoppaajia varten tavaratilasta löytyy kytkin, jota painamalla perä laskee viisi senttiä normaaliasentoa alemmas. Maailman nopein keskikokoinen katumaasturiMaailman nopeimman keskikokoisen katumaasturin vauhtivaroja hillitään varsin järeällä jarrukalustolla. Kuusimäntäiset alumiiniset monoblokkijarrusatulat puristavat Turbossa 360 mm:n ja S-malleissa 350 mm kokoisia jarrulevyjä. Takalevyjenkään halkaisijoissa ei ole säästelty (356/330 mm). Jousittamattoman massan nipistelijöille tarjotaan myös mahdollisuutta hankkia pysäytysvoimaa lisäävät keraamiset komposiittijarrut. Parempien ajo-ominaisuuksien nimissä Porsche kengittää Macanin eri levyisillä etu- ja takarenkailla (235 ja 255mm). Ässä-malleissa vanteiden vakiohalkaisija on 18 ja Turbossa 19 tuumaa. Vanteiden kokoa voi kasvattaa aina 21 tuumaan 911 Turbo design- takovanteilla. Ajossa Macan ei tunnu tyypilliseltä katumaasturilta. Porsche kutsuu Macania ensimmäiseksi urheiluautoksi kompaktien katumaasturien keskuudessa, eikä luonnehdinta ole kovin kaukana totuudesta. Ratakierrosten perusteella uutuus-Porschen alustaan ja ohjaukseen on onnistuttu loihtimaan urheiluautomaista tarkkuutta ja fiilistä, joita kilpailijoista ei löydy. Korotettu Cayman-nimitys on ehkä liioiteltua, mutta sen suuntaisia ajatuksia Macan ajettavuutensa puolesta synnyttää - etenkin 400-hevosvoimaisen Turbon kohdalla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.