Koeajo: Range Rover asfalttiviidakossa

29.08.2013 | Jens Dralle / AMS
Koeajo: Range Rover asfalttiviidakossa

Range Rover on tunnetusti automalli, joka on aina pärjännyt luonnossa, mutta nykypäivänä tälle on tarvetta harvemmin. Siksi 340-hevosvoimaisella V8-dieselillä varustetun maastoauton on vastattava myös tavallisen asfalttiviidakon haasteisiin.

Helppoahan olisi vain valita hienostuneesta Terrain Response -nelivetojärjestelmästä kuravelliohjelma, asettaa maavara kohdilleen ja paeta moottoritien ruuhkaa luontoon. Kuitenkin suurin osa nykyajan ylhäisistä maastoautoista näkee elämässään vain hiukan hienojakoista soraa sekä kosteaa nurmea.

Vähän ennen digitaalisen kierroslukumittarin lyöntiä 2 000 r/min kohdalla, auton etupää hypähtää – selvä merkki siitä, että 700 newtonmetrin vääntöhuippu on saavutettu. Jo 4 000 r/min kohdalla pehmeästi ja vikkelästi vaihtava 8-pykäläinen automaatti pistää seuraavaa pykälää sisään.  Tämän enempää kierroksia vaihteisto ei velvoita 4,4-litraiselta dieseliltä sportti- tai manuaalimoodissa. Muutenkin automaattivaihteiston ajomoodien välillä tuntuu olevan väin vähän eroja, joten merkille tyypilliseen tapaan pyöriteltävä vaihteenvalitsin kannattaa jättää D-asentoon. Nollasta sataan kiihdytys sujuu D-asennossa vain kymmenyksen hitaammin kuin tehtaan ilmoittama arvo (6,9 s).

Alhaiset kulutuslukemat

Kulutuslenkillä auton kulutuslukema (8,6 l/100 km) alittaa tehtaan ilmoittamat arvot (8,7 l/100 km). Koko testijakson keskikulutus oli 12,2 l/100 km, mutta autolle on myös annettu kyytiä koko rahan edestä. Huomattavaa on, että mittauksissamme vaa’alla autolle kertyy painoa 2 647 kg. Rakkaat britit: miten voi olla mahdollista, että esittelylehtisissänne auto painaa vain 2 360 kg? Jaguar Land Rover haluaisi kovasti olla johtava automerkki kehitettäessä erityisen kevyitä High-Tech-rakenteita. Jonkinlaista kehitystä on kuitenkin tapahtunut, sillä vanha malli painoi 2 727 kg.

Auto ei myöskään lunasta lupauksiaan ketteryydestä ja ripeydestä. Sen sijaan matkustajat on eristetty tehokkaasti ulkomaailmasta. Erittäin huonokuntoisilla teillä, joilla täytyy väistellä pieniä kuoppia ja möykkyjä, on havaittavissa jopa pientä dynaamisuutta. Silloinkin nopeuden täytyy pysyä alle nopeusrajoitusten. Normaalikuntoisilla teillä korkealla sijaitseva kori heijailee voimakkaasti. Tätä eivät auta edes epämääräisen ohjauksen välityksellä tehtävät korjausliikkeet.

Kallistelua ei myöskään helpota vakiona tuleva, kallistuksenvakaajalla, kaksoistukivarsilla sekä monivarsituennalla toteutettu alustarakenne – adaptiiviset iskunvaimentimet saavuttavat kuitenkin pian rajansa. Vaikka radalla Range Rover ajautuu voimakkaan aliohjaamisen saattelemana aivan mutkan reunamille, pysyy ajokäytös aina turvallisena ja suunnanmuutoksissa rauhallisena. Ketterät ajo-ominaisuudet jätetään mieluummin muille malleille.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tärkeämpää on edustusautomainen jousitusmukavuus. Ilmajousitus huolehtii kaikkien matkustajien mukavasta matkanteosta ja siitä, että nykypäivän tiestön heikko kunto ei välity autoon sisälle asti. Jousituksen hulppeat liikevarat (310 mm) takaavat sen, että epätasaisuudet suodatetaan tyylikkäästi. Range Roverin suuri paino näkyy ainoastaan suuremmissa heitoissa, jolloin heilahtelut ovat voimakkaampia. Todella huonokuntoisella pinnoitteella pyörät saattavat tärisyttää tökerösti.

Hulppea näkyvyys

Matkustajat saavat nauttia erinomaisesta istuinmukavuudesta ja hulppeasta näkyvyydestä. Sekä etu- että takarivin istuimet ovat säädettävissä sähköisesti, ja ne on pehmustettu mukavasti ja mitoitettu ruhtinaallisesti. Ergonomia ratin takana on erinomainen, mutta täysin elektronisesti toteutetun mittariston järkevyydestä voi olla montaa mieltä. Keskikonsolissa olevan kosketusnäytön oikealla puolella olevat nappulat vaativat myös todella pitkää kättä.

Muutenkin Rangen viihdekeskus vaikuttaa aivan liian vaatimattomalta tällaisessa pitkälle yli 100 000 euroa maksavassa luksusautossa. Järjestelmä tarjoaa mm. ääniohjauksen, mutta aloitteleva kieltenopiskelijakin ymmärtäisi annetut komennot toosaa paremmin. Karttanäyttöäkin ohjaa luultavasti etana – toiminta on kilpailijoihin nähden naurettavan hidasta. Meridian-audiojärjestelmän tuhti soundi kuitenkin miellyttää korvaa. Sen rauhallinen konsertto voisi rauhoittaa kuskia aamuruuhkassa ja estää kurvailun luontoon.

 

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.