Koeajo: Range Rover Evoque 2.2 SD4 A

26.02.2014 | Pasi Piironen
Koeajo: Range Rover Evoque 2.2 SD4 A

Automaailman kaunotar, neiti Evoque, sai faceliftissä lisää sisäistä viehätysvoimaa.

Evoquen ulkoiset uudistukset mallivuodelle 2014 on nopeasti lueteltu. Sivupeilit ovat virtaviivaistuneet ja kevytmetallivannevalikoima monipuolistunut.

Se suurin uutinen on visusti katseilta piilossa. Evoque on nimittäin maailman ensimmäinen henkilöauto (tai SUV), jonka automaattivaihteistossa on yhdeksän eteenpäin vievää vaihdetta. Emoyhtiö Jaguar Land Rover on diplomaattisesti ilmaistuna kehittänyt vaihteiston yhdessä ZF:n kanssa. Selkokielellä tämä tarkoittaa ZF:n vaihteiston löytävän tiensä tulevaisuudessa myös muunmerkkisiin autoihin, kuten FCA:n eli Fiat Chrysler Automobilesin tuotteisiin.

Autonvalmistajat ovat uudesta vaihteistosta ilmeisen kiinnostuneita: rakenne sekä avoin käyttöliittymä ja ohjelmisto mahdollistavat sen, että vaihteisto sopii pienin muutoksin poikittaismoottoristen etu- ja nelivetoautojen lisäksi erilaisiin hybridisovelluksiin.

Odotukset korkealla

Vaihteistouudistusta ei Evoqueta käynnistettäessä huomaa mistään. Starttinappulan painallus saa tutun pyöreän vaihdepylpyrän nousemaan hitaasti piilostaan, ja D-asento kytketään kuten ennenkin eli kolme pykälää oikealle päin kiertämällä.

Ensimmäinen ysivaihteisto asetti odotukset korkealle. Joko ZF:n silkinpehmeä kahdeksanpykäläinen vaihteisto kohtaisi voittajansa? Viikon koeajon perusteella on pakko vastata ei. Ainakaan Evoqueen räätälöitynä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Epätoivoon ei silti kannata vaipua. Vaihteisto toimii pääosin hyvin tai erinomaisesti. Ensinnäkin se on järkevästi välitetty dieselmoottorin ominaisuuksiin nähden. Kierrokset pysyttelevät parhaalla vääntöalueella ajonopeudesta riippumatta, ja laatikko reagoi kuljettajan nopeisiin kaasunpainalluksiin viipymättä. Ysivaihde on selkeääkin selkeämpi ylivaihde, eikä kytkeydy suomalaisilla maantienopeuksilla välttämättä lainkaan.

Uusi vaihteisto vaatii vielä pientä hienosäätöä

Ykkösvaihde on lyhyen maastoajon perusteella riittävän lyhyt haastavimpiinkin olosuhteisiin. Evoquen Terrain Response -toiminto erillisine ruoho-, lumi-, sora-, mutaura- ja hiekka-ajo -ohjelmineen saa kilpailijat kalpenemaan möyrinnän tuoksinnassa.

Valmistajan mukaan vaihteisto oppii kuljettajan tavoille nopeasti. Niinpä yritimme opettaa laatikolle viikon verran korostetun rauhallista ajotapaa. Tästä huolimatta vaihteisto ei normaalitem poisissa liikennevalolähdöissä aina vaihtanut isommalle mukavan alhaisilla kierrosnopeuksilla, vaan vedätti aavistuksen toivottua korkeammalle, minkä takia vaihdoista tuli nykiviä. Samaa nykivyyttä esiintyi ajoittain myös moottorijarrutuksissa vaihteiston kelaillessa pienempiä pykäliä sisään. Todennäköisesti näistä hyvää kokonaisuutta himmentävistä ominaisuuksista päästään eroon vaihteiston ohjausboksin tulevilla ohjelmistopäivityksillä.

Vain hinta hirvittää

Pienistä moitteista huolimatta uusi Evoque herättää poikkeuksellisen suurta omistamisen halua. Viettelevä ulkonäkö, hyvä nelivetojärjestelmä sekä lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä ovat haluttava yhdistelmä Suomen talveen. Vain hinta hirvittää.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.