Koeajo: Renault Mégane Sport Tourer

06.02.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Renault Mégane Sport Tourer

Perheauto palautusoikeudella. Reunaltin uudistusohjelma on edennyt Méganeen saakka.

Renaultin markkinaosuus Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli viime vuonna vain 1,1 prosenttia. Tuotteiden malli-ikä ei ole ainakaan ainoa syy tilanteeseen, toihan Renault vuoden mittaan myyntiin mm. uuden Clio-sukupolven sekä mallina kokonaan uuden Capturin.

Lisäksi merkki otti vuodenvaihteessa käyttöön tyytyväisyystakuun, jossa asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa korkeintaan 5 000 km ajettu auto 30 päivän sisällä ensirekisteröinnistä.

Nyt ilmeen uudistamisessa otettiin käsittelyyn Mégane. Keinot ovat vanhoja tuttuja; mm. ajovalot sekä etusäleikkö ja -puskuri on muotoiltu uusiksi. Keulan alareunassa komeilevat nyt ledhuomiovalot. Melkoisen kookas logo muistuttaa, mistä merkistä on kyse.

Myös vakiovarustelua on hiottu. Vakiona  on Expression-varustelusta alkaen mm. vakionopeudensäädin/ nopeudenrajoitin, automaattinen kaksialueilmastointi sekä tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin. Expressionon toistaiseksi ainoa Méganen varustetaso, mutta keväällä mallistoa täydennetään Dynamiquella, jonka saa uuden 130-hevosvoimaisen bensaturbon ja kuusiportaisen automaatin yhteyteen.

Méganen korimalleina ovat viisiovinen hatchback ja vajaan tonnin enemmän maksava Sport Tourer -farmari. Moottoriksi voi valita 1,2-litraisen bensakoneen tai noin 1 600 euroa kalliimman 1,5-litraisen dieselin. Siihen saa automaatin noin 2 000 eurolla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Matkustamon materiaalit ja työn jälki näyttävät laadukkailta. Soittimen äänenvoimakkuussäädin on pieni ja asemanvalintasäädin lisäksi liukas. Avainkortin kolo kojelaudassa voisi olla kauempana vaihteenvalitsimesta.

Etuistuimen istuinosa on lyhyt, mutta myötää hiukan takapuolen alla lisäten reisitukea. Kaasu- ja jarrupolkimet ovat turhan lähellä toisiaan.

Takarivillä on mukavasti pääntilaa. Polvet pärjäävät tyydyttävästi, jalkaterät juuri ja juuri.

Nostokorkeus tavaratilaan on pienehkö 55 cm. Laajennus vaatii sekä takaistuimen noston että selkänojan kaadon. Kaadettu noja on selvästi perustilan lattiaa korkeammalla, mutta saumakohdan suojalevy helpottaa tavaroiden siirtelyä. Metallisia sidontalenkkejä ja muovisia kassikoukkuja on kumpiakin neljä.Méganen bensiinimoottori on hiljainen ja puhdiltaan keskivertokuljettajalle riittävä. Vaihteisto toimii kevyesti, suuntavakavuus on kunnossa ja ohjauksessakin on asiallisesti tuntoa.

Sadetunnistin päästää useimmiten tuulilasin melko märäksi ennen pyyhkimien reagointia. Istuinlämmittimet ovat todella tehokkaat, vaikka eivät aivan nopeinta sorttia. Matkustamon lämmönnousutahti on reippaalla pakkasellakin kohtuullinen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.