Koeajo: Renault Scénic Xmod dCi 110 A

08.01.2014 | Jani Kajander
Koeajo: Renault Scénic Xmod dCi 110 A

Tila-Renaultin saa nyt myös maastokuosissa.

Renault oli aikaansa edellä, kun se vuosituhannen vaihteen tienoilla esitteli maasturimaisen RX-painoksen silloisesta Scénic-mallistaan. Myyntiluvut jäivät vaatimattomiksi, ja versio poistui valikoimasta vähin äänin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Nyt ranskalaisvalmistaja on tila-autonsa kanssa jälleen maastolinjoilla. Viisipaikkainen Scénic on normiversioiden lisäksi kaupan kolme senttiä suuremmalla maavaralla varustettuna Xmod-painoksena, jonka tunnistaa muovisista kolhusuojista ja pohjapanssarikoristeista. Vararengas on tällä kertaa jätetty tavanomaiselle paikalleen, eikä autoon ole RX:stä poiketen nyt tarjolla nelivetoa. Xmod-version varustelu on todella kattava.

Scénic Xmodin voimanlähteenä on aina 1,5-litrainen 110 hevosvoiman diesel, joka tarjoaa räjähtävyyden sijaan sivistyneen sitkeää kulkua. Meillä oli ajossa kaksoiskytkinautomaatti, jonka etenemiskyky ei poikkea manuaalimalleista kuin korkeamman maavaran ansiosta. Käsivaihteisessa Xmodeissa pitoa voi etsiä uuden Extended Grip -luistonestojärjestelmän avulla. Yksi malleja erottava tekijä on myös rengaskoko: kaksoiskytkinvaihteisissa on 17-tuumaiset pyörät, käsiaskilla varustetuissa Xmodeissa tuumaa pienemmät. Auton jousituksen perusvire on sen verran napakka, että pienempää tuumakokoa voi suositella.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.