Koeajo: Seat Leon 1.8 TSI

08.01.2014 | Jussi Saarinen
Koeajo: Seat Leon 1.8 TSI

Sporttisin Leon maistuu – ja kuulostaa – Seatilta.

FR on tällä hetkellä Leon-valikoiman menevin versio. Perusmoottoreihin (1.2 TSI ja 1.6 TDi) tätä varustetasoa ei saa lainkaan, 1.4 TSI:hin ja 2.0 TDi:n maltillisempaan painokseen (150 hv) sen voi ottaa valinnaisena. Tehokkaimmat Leonit eli 1.8 TSI (180 hv) ja 2.0 TDi (184 hv) ovat aina FR-tunnuksella varustettuja.

Toiseksi kalleimpaan tasoon eli Styleen verrattuna FR sisältää mm. 225/45 R 17 -pyörät, menevämmän nahkaratin ja etuistuimet sekä automaatti-ilmastoinnin. Lopputuloksena on piilosportti, joka ei viesti imagoaan niin selvästi ulospäin kuin vaikkapa viereisen sivun Golf GTI.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ajettavuus on yksiselitteisen selväpiirteistä ja napakkaa: ei moittimista. Yllättäen myös rengasmelua oli vähintään tarpeeksi – perus-Leoninhan luokittelimme jopa Audi A3:a hiljaisemmaksi (testi TL 10/13). Moottori antaa mukavasti potkua – mitä nyt kaksoiskytkinlaatikko tuttuun tapaan miettii nopeudenmuutoksissa ja parkkipaikoilla. Kaikkiaan silti maukas paketti.

Myös ajomoodin valinta sisältyy FR:n hienouksiin. Se jähmentää tuttuun tapaan ohjausta ja muuttaa mm. kaasupolkimen reagoinnin hieman pippurisemmaksi. Alun kokeilujen jälkeen moodiviidakko kuitenkin unohtui nopeasti, kuten niin monessa koeajamassamme autossa. Tulisikohan toimintoa käytettyä, jos auto olisi oma?

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.