Koeajo: Seat Leon ST

04.12.2013 | Timo Suomala
Koeajo: Seat Leon ST

Seat Leon -mallisto täydentyi kuljetuskyvyllä ja persoonallisilla muodoilla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Seat Leonin ST-farmariversio antaa uskottavan ensivaikutelman. Leon on onnistuneesti siirtynyt laatuvaikutelmassaan yhä lähemmäksi VAG-yhtymän emomerkkiä Volkswagenia. Leon ST ei kuitenkaan ole kopio kilpasisarestaan Golf Variantista. Saksalaista laatuvaikutelmaa on maustettu persoonallisella muotoilulla sekä maukkaalla ajettavuudella. Leon ST:n espanjalaisesta perimästä voi olla monta mieltä, mutta autossa on ensisilmäyksellä miellyttävää särmää. Korin muodoissa toistuvat viisiovisesta tutut kyljen terävät muotopokkaukset. ST on 27 cm viisiovista pidempi, mutta akseliväli on sama kuin HB-versioissa. Lisämitta on kokonaan takaylityksessä. Tilaa löytyy niin matkustajille kuin matkatavaroillekinTakaluukku aukeaa ilahduttavan ylös. Lastausaukon leveys on 109 cm ja nostokorkeus 65 cm. Takaselkänojan suksiluukku mahdollistaa läpilastauksen, ja tavaratilan kulmissa on neljä tukevaa kiinnityslenkkiä. Takalokasuojan ja luukun väliin jää molemmille puolille avolokerot irtosälää varten. Etumatkustajan istuimen selkänojan saa lisävarusteena taittumaan eteenpäin. Tällöin Leon ST:llä kuljetettavan esineen maksimipituus on 2,67 metriä. Tavaratilan pohja ei laajennettuna ole aivan tasainen. Välipohjaa laskemalla saadaan korkeuteen muutama lisäsentti, ja välipohjan alta löytyy paikka suojapeitteelle. Kuljettajan näkymät ovat samanlaiset kuin viisiovisessa Leonissa. Takapenkillä kyytiläisten tilat ovat hyvät, ja päätila sallii ryhdikkään istuma-asennon. Takaistuimen matala etureuna ei anna reisitukea. Takamatkustajille tarjolla on mm. taittopöydät etuistuinten selkänojissa ja aurinkoverhot takaoviin integroituna. Lisävarustelistalta voi ruksittaa myös kookkaan kattoluukun. ST-Leonin varustelutasot ovat viisiovisen lailla Reference, Style sekä urheilullisin FR. Espanjalaiset lisäeväätValovarustusta voi vahvistaa paketilla, joka muuttaa etu- ja takavalot kokonaan ledeiksi. Style- ja FR-tasoissa alustaa maustetaan elektronisella tasauspyörästön lukkotoiminnolla. Saatavilla on myös mukautuva alustansäätöjärjestelmä DCC. FR-versiossa kulkua voi muuttaa kolmella ajo-ohjelmalla: taloudellisella, normaalilla tai urheilullisella. Optiolistalta löytyy myös mukautuvavakionopeudensäädin. Seat Leon ST:n moottorivalikoima on yhtenäinen viisiovisen kanssa. Tarjolla on viisi TSI- ja viisi TDI- moottoria. Uutena voimanlähteenä esitellään heti alkuvuonna tuotantoon tuleva 1.6 TDI Ecomotive -moottori, jolle luvataan 3,3 litran keskikulutusta. Leon ST -mallisto jämäköityy myöhemmin myös 4-Drive-nelivetomalleilla. Niistä 1.6 TDI esitellään alkuvuodesta ja 2.0 TDI loppukeväästä 2014. Suomessa ensi vuoden tammikuussa esiteltävän Seat Leon ST:n hinnoittelu alkaa 19 990 eurosta. Farmarin hintalisä on malliversiosta riippuen noin 1 200 euroa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.