Koeajo: Seat Leon ST 1.4 TSI 122 hv

26.02.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Seat Leon ST 1.4 TSI 122 hv

Auto sinulle, joka haluat erottua joukosta turvallisesti.

Jos tuntuu, että Octavia Combia ja Golf Variantia on joka puolella, tässä vaihtoehto. Teknisesti samansukuinen, mutta peltikirurgien pöydällä särmikkäämmän muodon saanut ST on Leonin kolmas korimalli ja samalla ensimmäinen farmari-Leon.

Aivan viime vuoden lopulla (TL 16/13) Espanjassa ensitreffattu ST ehti nopeasti Suomeen ja koeajoomme, johon valikoitui viidestä bensiinimoottoriversiosta ja kolmesta varustetasosta keskimmäinen. Kaikkiaan Leon ST -mallisto sisältää 20 versiota hinnoiltaan 19 990–32 084 euroa.

Ulkomuoto kuin lifestyle-henkisissä farmareissa

Leveät takavalot saavat ST:n näyttämään todellista matalammalta ja tiessä kiinni istuvalta. Perä on viistottu melko voimakkaasti, kuten useimmissa lifestyle-henkisissä farmareissa. Takaluukku avautuu kookasta Seat-logoa painamalla. Koeajojakson kovilla pakkasillakin luukku jaksoi nousta aika reippaasti auttamatta. Sisäpuolella on kahvasyvennys, joka sopii sekä vasenettä oikeakätisille. Avatun luukun alle jää 185 cm, ja nostokorkeus tavaratilaan on 61 cm. Arvot ovat hitusen parempia kuin tämänkokoisissa farkuissa yleensä. Kuormausaukon alareuna jää noin sentin lattiatasoa korkeammalle.

Tilan laajentaminen helppoa

Tilan koko on perusasennossa 587 litraa. Vertailun vuoksi: pikkusisko Ibiza ST:n arvo on 430 litraa ja edesmenneen Exeo-farkun 442 litraa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lattialevyn voi asettaa joko kuormauskorkeudelle tai yhdeksän senttiä alemmas. Tavaratilan suojaverho avataan kätevästi kahvasta painamalla, jolloin se rullautuu kokoon.

Tilan laajentaminen sujuu kaatamalla takaselkänoja nojan yläreunan painikkeista tai tavaratilassa olevista kytkimistä (ei Reference-varustelussa).

Kuorman kiinnitykseen on neljä lenkkiä, joista kaksi takimmaista kiinteitä ja hieman koholla tavaratilan sisäpinnan tasosta.

Turvaistuimen alakiinnityspisteet ovat erinomaisesti esillä, mutta irtonaiset suojakannet ovat vaarassa hävitä ajan myötä. Turvaistuin loksahtaa paikoilleen helposti, ja edessä olevalle istuimelle jää tyydyttävä tila aikuiselle.

Takaistuimella on reilusti pääntilaa, ja myös polvet sekä jalkaterät mahtuvat mukaan ongelmitta. Istuin on muotoiltu keskimääräistä selvemmin kahdelle, joten sivuttaistukeakin löytyy. Etuistuimet sen sijaan ovat laakeammat esimerkiksi VW Golfiin verrattuna. Penkeissä on vähän VW-konsernin tuotteille ominaista pintakovuutta.

Ohjaus tehostettu kevyeksi

1,4-litrainen bensaturbo liikuttaa ST:tä puhdikkaasti. Ohjaus on tunnokas, joskin tehostettu aika kevyeksi. Sisämelu on miellyttävän vähäistä ja sävyltään pehmeää. Ainakin kitkarengastettu koeajoauto oli vähän uraherkkä. Älykäs vakionopeudensäädin toimii pehmeästi, mutta eteen tulleen esteen poistuttua nopeus nousee verkkaisesti.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.