Koeajo: Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110 Greenline

06.02.2014 | Juuso Kallioinen
Koeajo: Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110 Greenline

Octavia-mallisto täydentyi Greenline-versiolla. Se maistuu vahvasti säästömallilta.

Skoda on tarjonnut Greenline -versioita jo usean vuoden ajan. Oli siis odotettavissa, että sellainen tulee myös uudesta Octaviasta. Edeltäjänsä tapaan ekomallin sydämenä on 1,6-litrainen turbodieselmoottori. Se tarjoilee säästötalkoisiin käytettäväksi 81 kW (110 hv) tehoa ja 250 Nm vääntöä. Normaaliin 1.6 TDI:hin verrattuna Greenlinen kattilassa ilmoitetaan olevan viisi hevosvoimaa enemmän potkua, hieman erilainen vääntöalue ja korkeampi puristussuhde.

Merkittävä uudistus edelliseen Greenlineen verrattuna on viisivaihteisen manuaalivaihteiston korvaaminen kuusilovisella. Lisäksi vaihteiden välityssuhteita ja perävälitystä on pidennetty. Tekniikka on – ainakin paperilla – välityssuhteita myöten identtinen VW Golf Bluemotionin (koeajo TL 16/13) ja Audi A3 Ultran kanssa.

Ilmanvastuksen pienentäminen ja painon pudottaminen ovat olleet avainsanoja pienten kulutuslukujen saavuttamiseksi. Ilmanvastuskerroin eli Cwlukema on saatu tiputettua normaalin 1.6 TDI:n arvosta 0,304 Greenlinen 0,287:ään. Omamassassa versioiden välillä on 47 kilon ero Greenlinen hyväksi.

Ilmanvastusta on pienennetty mm. maskin osittaisella sulkemisella ja madaltamalla alustaa 15 mm verran. Lisäksi renkaiden vierinvastus on pienempi kuin normaali-Octaviassa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Valmistajien suosittelemat rengaspaineet ovat pikku hiljaa yleisesti nousseet. Ilmiö ei siis koske vain Greenline- Octaviaa, jonka suosituspaine 205/55 R 16 -koon renkaille on ilman kuormaa edessä 2,5 ja takana 2,4 baria.

Paineiden nostamisella on vierinvastusta pienentävä vaikutus. Pienempi vierinvastus taas alentaa kulutusta, minkä autojen suunnittelijat hyvin tietävät. Nykysuuntaus on siis kohti kovempia paineita, mukavuus yritetään saavuttaa muilla keinoilla.

Octavia Greenline vei maantiekulutuslenkillämme dieseliä vain 4,4 l/100 km. Se on 0,1 desilitraa vähemmän kuin Golf Bluemotionilla, mutta pari desiä enemmän kuin Kestotestissämme olleella Volvo V40 D2:lla (TL 14/13). Tulosta kannattaa verrata myös Mazda 3:n ja Peugeot 308:n dieselversioihin (ks. s. 70 ja 46).

Bluemotion-Golfin tapaan Octavia Greenlinen kuskin pitää keskimääräistä enemmän haluta ajaa taloudellisesti. Tähän ovat syynä pitkät välityssuhteet. Jos auton mittaristossa olevaa vaihtoopastinta tottelee sokeasti, kierrokset pysyvät jatkuvasti lähellä 1 000 r/min rajaa. Eteneminen on tällöin tahmeahkoa ja jyristävää.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.