Koeajo: Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI

26.02.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI

Jos haussa on viistoperäinen Skoda eikä Fabia riitä, tässä vaihtoehto.

Tavaratilaa perusasennossa 415 litraa ja asialliset takaistuintilat. Monille tällaiset ominaisuudet ovat tärkeämpiä kuin pullistelu auton ulkomitoilla, joten viistoperäisen Rapid Spacebackin voi odottaa hyvinkin löytävän paikkansa myyntilistoilla.

Spaceback-tuontimallisto on ensikoeajomme (TL 14/13) jälkeen saanut hinnat ja täsmentynyt 18 version kokoiseksi. Mukana ovat Greenline-versio 1,6-litraisesta dieselistä sekä Elegance Style -varustelu, joita konttiperä-Rapidista ei ole tarjolla. Hintahaitari on 16 990–25 901 euroa; hinnat ovat noin 600–700 euroa konttiperämallia pienempiä.

Ulkonäkö korvaa pienemmän peräkontin

Hintasäästön vastineeksi ostajan on tyydyttävä 18 cm konttiperää pienempään kokonaispituuteen. Nipistys on taka-akselin takapuolella ja kohdistuu siis tavaratilaan, joka on perusasennossa 135 litraa ja takaistuin kaadettuna 110 litraa kontti-Rapidia pienempi. Tavaratilan pituus on 20 cm lyhyempi ja leveys käytännössä sama kuin pitkäperäisessä Rapidissa.

Takaluukku ei nouse leudossakaan talvisäässä ilman avittamista kuin liikeratansa loppuosan. Kiinni vetämistä helpottaa Skodasta tuttu kuminen "vetonaru". Tavaratilan laajentaminen sujuu helposti kookkaista takaselkänojiin sijoitetuista vapauttimista vetäisemällä. Noja ei kaadu aivan vaakatasoon. Nojan kaatuva osa ulottuu aivan auton reunoille, joten turvavyötä on pidettävä poissa tieltä nojaa nostettaessa, jottei se jää nojan taakse.

Hentorakenteisessa lattialevyssä on kahvareikä nostamista varten. Alla on paikkaussarjan sisältävä muovikotelo sekä reilusti lisätilaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pirteä moottori

Takaistuimella tilaa on valmistajan mukaan korkeussuunnassa hieman enemmän kuin kontti-Rapidissa. Pääntilaa onkin mukavasti, ja jalkaterienkin olot ovat väljät. Polville tilaa on kohtuullisesti. Istuin on laakea eikä tue kovin paljoa, toisaalta muoto estää ahdistusta hartialinjan tasolla.

Turvaistuin solahtaa sisään helposti. Kiinnittäminen on työläämpää, koska kiinnitysraudat ovat syvällä verhoilussa. Aikuinen mahtuu mukavasti turvaistuimen edessä olevalle istuimelle.

105-hevosvoimainen bensaturbo reagoi toiveisiin pirteästi matalillakin kierroksilla. Kierrosten ja nopeuden noustessa tehon rajallisuuden toki tuntee. Kiihdytyksissä moottorin ääni kuuluu sisään melko voimakkaasti.

Ohjaus on välitetty aika nopeaksi, ja tuntoa on tallella täyssähköiseen tehostukseen siirtymisestä huolimatta. Alustan jäykähköä tuntumaa voimistavat Style-varustelun 45-sarjan renkaat.

Ajonvakautus ja vetoluistonesto toimivat pehmeästi, jälkimmäinen lisäksi melko aktiivisesti.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.