Koeajo: Skoda Superb 2.0 TDI 170 Outdoor

08.05.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Skoda Superb 2.0 TDI 170 Outdoor

Ulkonäkö vie pitkälle, lisämaavara pidemmälle.

Suurimmastakin Skodasta on nyt ulkoilmaversio. Aivan tinkimätön etenemiskone Superb Outdoor ei ole, sillä sen saa myös etuvetoisena. Murtomaatyyppiset konsernisisaret Octavia Scout, VW Passat Alltrack ja Audin Allroad-versiothan ovat aina nelivetoisia. Outdoor-versiointi näkyy Superbissa muhkuraisempina puskureina sekä lokasuojien reunojen muovipaneeleina. Lisäksi autoon on asennettu helmalistat. Muoviosien päävärit ovat musta ja harmaa, ja samaa sävyä on käytetty kattokaiteissa. Version vakiovanteetkin ovat mustat.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Maavaraa Outdoorissa on 159 mm eli 18 mm perusversiota enemmän. Maltillinen lisäys ei vaikuta ajon vakauteen maantielläkään. Leveähkö (225/45 R 17) rengaskoko on sama kuin Elegancevarustelussa. Kumit ääntelevät jonkin verran urissa ajettaessa, muuten melu on hallinnassa.

Haldexilla toteutettu neliveto kytkeytyy nopeasti ja juoheasti. Ohjaus on hieman kankea hitaissa nopeuksissa, mutta tilanne paranee vauhdin kasvun myötä. Moottorin sammutusautomatiikka aktivoituu melko herkästi, ja voimanlähde myös herää ripeästi eloon matkan jatkuessa. DSG-vaihteiston sähköaivojen pyrkimys vaihtaa herkästi isommalle pykälälle ei ole ihannepiirre hitaassa mökkitieajossa. Asiaa voi auttaa valitsemalla S-ajomoodin, jolloin moottorin kierrokset pidetään korkeammalla ja reagointi kaasuun on vähän tarkempaa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.