Koeajo: Skoda Yeti

04.12.2013 | Timo Nurmi
Koeajo: Skoda Yeti

Yetin ilme on vakavoitunut iän myötä. Onneksi uusi kaksosveli tuottaa iloa.

Seura tekee kaltaisekseen. Kulunut sanonta, mutta näyttää pitävän paikkansa Skodan persoonallisimman näköisen mallin kohdalla. Nelisen vuotta markkinoilla ollut Yeti on uudistuessaan menettänyt sympaattiset pyöreät sumuvalonsa, ja emokonserni VW:n yhtenäistyylin mukaisesti Yetin ilme muistuttaa nyt melko lailla muita Skoda-malleja. Pientä jekkua on sentään leivottu uudenkin Yetin muotoihin. Auto on tästedes tarjolla perusmallina sekä Outdoor- versiona, jonka keulailme on hieman särmikkäämpi. Myös mustat kylkilistat ja takapuskurin muotoilu paljastavat version Outdooriksi. Erot ovat siis melko pieniä, ja maastokelpoisuudessa eli maavarassa sekä tulo-, ylitys- ja jättökulmissa eroa ei valmistajan mukaan ole lainkaan. Matkustamossa uutta Yetiä ovat mm. ohjauspyörä, istuinverhoilu ja koristelistat. Yetin saa joko bensiini- tai dieselmoottorillaVoimanlähdetarjonta sisältää tutut TSI-bensiinimoottorit: 1.2 (105 hv), 1.4 (122 hv) ja 1.8 (152 hv). 1,8-litraisen saa vain nelivetoisena, muut vain etuvetoisena. Vaihteistona 1.8 TSI:ssä on kuusiportainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, muissa kuusivaihteinen manuaali tai seitsenportainen DSG. Dieselvaihtoehtoja on neljä: 1.6 TDI (105 hv) sekä 2.0 TDI:n kolme tehoversiota (110, 140 ja 170 hv). Uutena versiona on nyt tehokkain diesel nelivedolla ja DSG:llä. Toinen uutuus on seitsemänportaisen DSG laatikon tarjoaminen 1.6 TDI:n kaveriksi. Varustepuolella Skoda on hionut pysäköintiavustinta, joka tarvitsee nyt pitkittäisuuntaiseen pysäköintiin vain 60 cm vapaata tilaa auton pituuden lisäksi. Lisäksi järjestelmä osaa pysäköidä auton ajosuuntaan nähden poikittain oleviin ruutuihin. Kokonaan uusi varuste Yetissä on avaimeton keskuslukituksen ohjaus ja käynnistys. Muita pikkufiksuuksia ovat mm. tavaratilan kaksipuolinen matto ja irrotettava led-valaisin. Matkustamo on ennallaanMatkustamon perusrakenne on entisellään. Kaikki kolme takaistuinta voidaan taittaa kokoon tai irrottaa yksitellen. Keski-istuimen poistaminen mahdollistaa reunapenkkien siirtämisen sivusuunnassa, jolloin kahdelle istujalle jää väljemmät tilat. Teimme Yetin kanssa lyhyesti tuttavuutta Saksan luoteisosissa. Ensin ajettu 1.4 TSI liikuttaa autoa riittävän reippaasti, ja laakean vääntökäyrän ansiosta kulku on myös vaivatonta. Toisena kokeilemamme 2.0 TDI 170 hv -versiona kulkee tarvittaessa todella väkevästi

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.