Koeajo: Skoda Yeti Outdoor 1.4 TSI DSG

26.02.2014 | Jussi Saarinen
Koeajo: Skoda Yeti Outdoor 1.4 TSI DSG

Outdoor hoitaa uudistetun Yetin maastoroolin.

Tsekkimaasturille viime syksynä tehty kasvojenkohennus jakoi malliston kahtia. "Tavallisesta" Yetistä meikattiin entistä henkilöautomaisempi, ja uusi Outdoor-versio poikkeaa siitä mm. maastomaisemmilla puskureilla ja helmoilla. Yetin keulalta ei enää löydy persoonallisia pyöreitä apuvaloja: ilme on selvemmin muun Skoda-malliston kaltainen.

Sisällä loistaa uusi, pramea ohjauspyörä. Muuten sisätilat ovat erillisine, muunneltavine takapenkkeineen ennallaan. Avaimeton käyttö, joka on vakiona Elegance-tasossa, on Yetissä uutta. Moottorin käynnistyminen vaati tosin aika voimakkaan jarrun polkaisun starttinappulan painamisen lomassa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Etuvetoinen 1.4 TSI kulkee pitävällä pinnalla vaivatta. Jos haluaa nelivedon, pitää samalla investoida muutama tuhat euroa kalliimpiin 1.8 TSI- tai 2.0 TDI -moottoreihin. Jousitus on kovahko, joten pieni nypytys vaivaa vielä talvisella moottoritienopeudellakin. Hidastetöyssyille nousu tuntuu selvästi takalistossa, ja laskeuduttaessa ulosjoustot pamauttavat kuuluvasti.

Positiivisena puolena on se, että Yeti on hyvin henkilöautomainen ajettava. Sanoisin, että kyseessä on yksi parhaista peleistä kaikenlaiseen käyttöön: tukeva matkakumppani maantiellä, ei tarvitse varoa kiviä mökkitiellä, ja 4,2-metrisenä mahtuu kaupungissa pieneenkiin rakoon.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.