Koeajo: Subaru Legacy

13.11.2013 | Markku Juntunen
Koeajo: Subaru Legacy

Legacyn päivitetty bensakone ja uusi CVT-vaihteisto pelaavat hyvin yhteen.

Subaru Legacyn uusittu versio tuli myyntiin Suomessa viime toukokuun puolivälissä. Muutokset ovat enemmän kuin pelkkää kosmetiikkaa; myös tekniikkaa on paranneltu. Etu- ja takapuskurit, ajovalot ja maski on muotoiltu uudelleen – ei tosin mitenkään radikaalisti.

Ulkomitat ovat entisellään, mutta matkustamoa on väljennetty muutamilla lisäsenteillä sekä pituus- että korkeussuunnassa. Valmistajan mukaan pääntilaa on nyt neljä senttiä enemmän, ja etuistuinten väli on kolme senttiä entistä pidempi.

Oma vaikutuksensa arkiseen käytännöllisyyteen on silläkin, että 60/40-suhteessa jakautuvan takaselkänojan kummankin osan kaltevuutta voi nyt säätää erikseen yhdeksään eri kaltevuuteen.

Myös raaka-aineita ja värejä on sisätiloissa uudistettu, samoin keskikonsolin ja ohjauspyörän muotoilua. Uutta on ledein valaistu monitoiminäyttö. Istuinten välissä on kahvan tilalla nyt sähkökäyttöisen seisontajarrun kytkin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Korin ja etuapurungon väliset kumipuslat on uusittu. Moottorin melu ja värinät pysyvätkin hyvin konehuoneen puolella. Ainostaan täyskiihdytyksessä käyntinopeusalueen puolivälin yläpuolella moottori muistuttaa olemassaolostaan vaimean terävällä pörinällä. Tasaisessa ajossa automaattivaihteisto pitää moottorin käyntinopeuden suurimman osan ajasta varsin matalana, mikä parantaa myös polttoainetaloutta.

Muuten suurin melun aiheuttaja ovat renkaat, kuten tavallista. Ulina on moottoritienopeuksissa melkoista. Legacyn omistaja varmaan kokeilee mielellään muita vaihtoehtoja, kun Yokohama Advan A10 -ensiasennusrenkaat kuluvat loppuun.

Moottori ja vaihteisto sopivat yhteen erinomaisesti

Moottori on neljättä sukupolvea FBmoottoriperheessä, jonka jäsen ensi esiintyi Foresterin raameissa kaksilitraisena vuonna 2011. Iskun pituutta on lisätty roimat 11 mm paremman väännön ja taloudellisuuden toivossa. 2,5-litraisessa myllyssä on muuttuvaa vain imuventtiilien ajoitus, Foresterin koneessa myös pakoventtiilien ajoitus säätyy tilanteen mukaan.

Farmari-Legacy on saatavissa vain CVT-vaihteistolla bensiinimoottorin kanssa – ja hyvä niin. Uusi laatikko muodostaa bensakoneen kanssa oikein hyvän paketin. En ole yleensä kovin innostunut CVT-vaihteistoista niiden usein epämääräisen kaasuvasteen takia. Legacyssa piirre ei häiritse niin paljon. Omatoimiseen vaihtamiseen on tilaisuus formulaläpysköin tai vaihdekeppiä tuuppimalla. Vaihteisto pitää moottorin käyntinopeuden kohtuullisissa lukemissa, mutta menossa on koko ajan kiinteän vedon tunne. Moottorijarrutus on melko vähäistä, mutta piirteeseen tottuu pian.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.