Koeajo: Subaru WRX STI

08.05.2014 | Yrjö Lyytikäinen
Koeajo: Subaru WRX STI

Subaru WRX STI kuuluu autoihin, joiden maine on valmistusmäärää suurempi.

Suomalaisen rallikansan sydämissä WRX:llä on pysyvä paikka. Rallidebyyttinsä se teki jo Jyväskylässä 1993, ja vaikka Subaru ei olekaan enää mukana rallin kuninkuustasolla,monen mielessä on yhä kuva sinikeltaisista autoista kiitämässä ojien välissä. Uusi WRX STI edustaa neljättä sukupolvea. Akseliväliä on kasvatettu 25 mm, ja A-pilarin alapäätä on siirretty 200 mm eteenpäin. Pieni kolmioikkuna ulkopeilien kohdalla parantaa näkyvyyttä.

Keula on aiempaa tuimemman näköinen, ja konepellin ilmanottoaukko sekä etupyörien takana olevat tuuletusaukot täydentävät tunnelmaa. Kehitystyössä tärkeimmiksi osaalueiksi valittiin ohjaustunto, takapyörien pito ja kallistelun vähyys. Ohjauksessa keskityttiin nopeaan reagointiin. Subarulta todetaan reagoinnin olevan nyt samalla tasolla Porsche 911 Carrera S:n kanssa.

Takarenkaat toimivat Subarun mukaan tukijalan tavoin. Kun niillä on tarpeeksi pitoa, auto pystyy jakamaan voiman tehokkaasti kaikille pyörille. Myös korin liikkeiden minimointi on tärkeää käsiteltävyyden kannalta. Jos kori hyppii, rengaskuorma vaihtelee, mikä vaikuttaa negatiivisesti ohjaukseen. Sen takia kallistelu pyrittiin minimoimaan.

Kuski voi valita kolmesta ajo-ohjelmasta

Auton sydän on yhä 2,5 litran nelosbokseri, eli vastaiskumoottori. Numeroarvot ovat ennallaan, mutta pakettia on hiottu monin tavoin. Varsinkin reagointia kaasuun on parannettu. Kuski voi valita kolmesta ajo-ohjelmasta: I (Intelligent) rauhoittaa moottorin reagointia ja auttaa säästämään bensaa. S (Sport) on jokapojan valinta, jossa voima on tasaisimmin käytössä. S# (Sport Sharp) vapauttaa kaikki menohalut.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuski voi myös valita, kuinka paljon hän antaa auton päättää voimanjaosta etu- ja taka-akselien välillä. WRX STI käynnistyy miedon bassopulputuksen säestyksellä. Ohjaus on paikaltaan lähdettäessä yllättävän raskas, ja myös kytkin ja vaihteisto vaativat enemmän voimaa kuin tusinajapsit. Kaksoiskytkinvaihteistoa ei ole tarjolla.

Ajoharjoitteluradan jälkeen jää hyvä fiilis

Muutama kierros kylmällä ajoharjoitteluradalla jättää kivan vaikutelman. Bokseri kurnuttaa asiallisesti ja reagoi yllättävän terävästi. Turbo tulee voimalla mukaan, vaikka moottorin paras vääntö on korkealla, eikä vääntökäyrä ole tasainen, monen nykyaikaisen bensaturbon tapaan.

Tarkka ohjaus tekee tiukistakin mutkista helppoja. Hyvin purevat Brembon jarrut ansaitsevat erityiskiitoksen. Maantiellä alusta on ymmärrettävän kova. Epätasaisuudet ylitetään jämäkästi, mutta ne eivät silti muutu ikäviksi tärskyiksi matkustamoon.

Rengasmelu alkaa häiritä 100 km/h:n tuntumassa. Uutta WRX STI:tä tuodaan Eurooppaan vain porrasperänä. Suomeen myytäneen alkuvaiheessa vajaa kymmenen autoa. Pohjoismaissa tarjolla ovat versiot WRX STI ja WRX STI GT, jälkimmäinen viisi tonnia kalliimpi. Lisähinta tuo mm. avaimettoman sisäänkäynnin ja käynnistyksen, kattoluukun, Harman/Kardon-audiolaitteiston, navigoinnin ja peruutuskameran. Lintulautaa muistuttavaa takaspoileri kuuluu vain perusmalliin, joten malliversioilla on omat kohderyhmänsä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.