Koeajo: Tesla Model X - "Tarjoaa todellista insinööripornoa"

06.06.2016 | Timo Suomala

Teslan Model S:n rinnalle nousee mystisesti nimetty Model X. Pakko kurkistaa tarkemmin ja katsoa, mitä uutta SUV-henkinen sähkötulokas tarjoaa.

Model X kyyditsee Teslan kuumana kuhisevaan SUV-luokkaan. Pääsimme tutustumaan uutuuteen Model X:n ollessa lyhyellä esittelyvierailulla Suomen kamaralla.  

 

Heti ensisilmäykseltä huomio kiinnittyy uudessa Model X:ssä korin ja ikkunoiden huomattavaan korkeuteen. Eikä silmä valehtele. Vaikka uutuuden muotoilu seuraa tyylillisesti tarkasti Model S:n esimerkkiä, on uusi X-malli peräti massiiviset 25 senttiä korkeampi. Korkealle kaartuva kattolinja luo Äksälle ehkä sympaattisen, mutta tahattoman pullean ilmeen. Massiivista vaikutelmaa tasapainottaa esillä olleen auton tuhdit, 22-tuumaiset vanteet. Vakionakin Model X rullaa 20-tuumaisilla kiekoilla.

 

Teknisesti Model X on identtinen Model S:n kanssa. Auton pohjalevy, moottorit ja akusto ovat identtiset Ässän kanssa. Suurin tekninen ero on, että Model X on aina nelivetoinen. SUV-luokan tulokkaana Model X:n maavara on myös S-mallia 50 mm korkeampi.  Aktiivinen ilmajousitus säätää maavaraa 17 sentistä 22,3 senttiin.

 

Nelivetoinen Model X tulee tarjolle kolmena eri versiona. Perusversio on 75D (332 hv ja 525 Nm), jolle luvataan 417 km toimintamatka. Sataseen 75D kiihtyy 6,2 sekunnissa. Tehokkaamman 90D-version (422 hv ja 660 Nm) toimintamatka kasvaa 489 kilometriin ja satanen saavutetaan 5,2 sekunnissa. Tarjolla on myös kyvykkäämpi P90D-painos (469 hv ja 967 Nm). Siinä teholisäys syö toimintasädettä 467 kilometriin, mutta sataan kiihstyminen tapahtuu jo neljässä sekunnissa. Suorituskyvyn kaakkoon kääntävä Ludicrous- päivitys kasvattaa tehon 539 hevosvoimaan, jolla satanen kilahtaa mittariin 3,4 sekunnissa. Yhtenevästä tekniikasta huolimatta Model X painaa noin 300 kg S-mallia enemmän. Omamassa 90 kWh:n akulla on massiiviset 2468 kg.

 

Model X tulee myyntiin joko viisi-, kuusi- tai seitsemänpaikkaisena versiona. Auton luonne huomioiden kuusipaikkaisuus on kiinnostava. Toisen istuinrivin keskipaikka on koskaan ole auton paras paikka ja pienimmät kyytiläiset mahtuvat lisäkuljetustarpeen yllättäessä tavaratilan pohjasta esiin taittuville kolmannen rivin kahdelle lisäistuimelle. Toisen rivin kahdelle istuimelle jää samalla väljemmät tilat.

 

Korkea korin muoto tuntuu etupenkillä reiluna pääntilana, eikä epäluuloisinkaan skeptikko saa sotkettua jakaustaan kattoon. Toisella rivillä sekä pään- että jalkatilaa on myös runsaasti. Yksi syy korin korkeuteen on Model X:n lokinsiipimalliset takaovien saranoinnin vaatima tila. Tesla tosin kutsuu ovia pykälää uhkaavammin  haukansiipioviksi, mutta ajatus on silti identtinen vuoden -54 Mercedes-Benz SL:n ovien kanssa.

 

Ovimekanismi tarjoaa todellista insinööripornoa. Takaovi aukeaa täysin sähköisesti. Se on saranoitu paitsi katon pitkittäisestä jakosaumasta, mutta myös ikkunakarmin muodostava oven yläosa ja alaosa ovat saranoitu keskenään. Niiden yhtymäkohdassa oleva liikkuva tiiviste tulee olemaan kiinnostuksen kohde ankarimpien talvipakkasten aikana. Näytillä olleessa yksilössä ovi aukesi lievästi tutisten. Takaovissa on sensorit, jotka aistivat matalalla olevat kattopinnan ja estävät oven täydellisen avautumisen matalissa tiloissa. Tesla lupaa, että mahdollisen ympäriajon tapahtuessa ja auton jäädessä katolleen, takaoviaukko saadaan avattua, mutta tämän toiminnon käytännöstä ei pikaisessa esittelyssä ollut saatavilla tarkempaa tietoa. Tesla perustelee takaovien erikoista ratkaisua tilansäästämisellä aukeamistilanteessa. Kolmannen rivin lisäistuimilla laskeva kattolinja ja takalasi vaativat pääntilasta jo veronsa. Tila riittää perheen pienimmille kyytiläisille.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

 

Kaikki istuinsäädöt tapahtuvat sähköisesti, samoin kuin ovien ja takaluukun aukaisut. Toisen rivin kolme istuinta ovat erikseen säädettävät. Istuimet ovat kukin yhden kromisen varren päässä ja takalattia muodostu erillisistä läppäpinnoista, jotta istuimet pystyisivät liikkkumaan. Tämä tuntuu onttona kuminana takalattiaa poljettaessa.

 

Näytillä olevan auton hohtavan valkoinen verhoilu on toteutettu keinonahalla puhtaanapitämisen helpottamiseksi. Valkoinen keinonahka ja istuimien kiiltävän mustat selkäpuolet tuovat mieleen jo muotoiluklassikoiksi muodostuneet Star Warsin Storm Trooper- sotilaat.

 

Ohjaamossa silmiin osuvat vaihdevalitsin , vilkunviiksi ja sähköikkunoiden kytkimet, jotka ovat Model S:n tavoin lainattu Mercedes-Benziltä.

 

Model X:n myötä myös Model S on kokenut päivityksen. Sen näkyvin merkki on keulamaskin häviäminen ja keulan muuttuminen umpinaiseksi ja selvästi terävälinjaisemmaksi. Samalla Ässään on tullut Model X esitelty HEPA-suodattimet, jotka poistavat ilmasta siitepölyä ja ilmansaasteita. Ilmansuodatuksen hiukan kuumottava ominaisuus on amerikkalaisten terrorismin pelon inspiroima bioasepuolustustila, joka pyrkii suojelmaan matkustajia luomalla ohjaamoon ylipaineen. Model X:n mainittava lisävaruste  on vetokoukku, jolal Äksän vetomassa on 2270 kg.

 

Ajamaan ei kiinnostuksesta huolimatta uudella Model X:llä vielä päästy. Syynä oli, että kyseinen yksilö oli vain lainassa Euroopassa ollut jenkkimalli. Takaluukusta pienessä pusissa löytyvät latausjohdon pistokkeet eivät sovi meikäläisiin latureihin. Sähköisen autoilun mukana tuoma uusi haaste tämäkin.  

 

Nelivetoisen Tesla Model X 75D- versio maksaa  noin 5000 euroa Model S:n vastaavaa nelivetoista enemmän. 75D:n hinta alkaa 104 546,56 eurosta. 90D:n hinta alkaa 118 946,77 eurosta. Tehokkaampien P90D- mallien hinta pomppaa jo enemmän. P90D kustantaa 142 738,43 euroa. PippurisinLudicruous-version hintalapussa lukee 154 634,26 euroa. Hintojen yhteydessä on mainittava, että autoveron osuus Ludicruous- version hinnassa on maltilliset  6434,26 euroa.

 

Tulevasta asiakaskunnasta osa on edelleen merkille uusia asiakkaita, mutta Model X houkuttelee todennäköisesti myös Model S:ien kuljettajia toiselle Tesla-kierrokselle. Äksän toimitusaika mittaa sähköintoilijoiden todellisen kiinnostuksen. Nyt tilatun auton voi saada aikaisintaan vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa. Suomeen Model X saapuu elokuun puolivälissä, jolloin palaamme surinalla sähkö-SUV:in ajotunnelmiin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.