Koeajo: Uudistunut Opel Corsa ihastuttaa - "Ei sorru joskus pikkuautoissa nähtyyn yliampumiseen"

05.08.2016 | Timo Suomala

Opel Corsan voi nyt maustaa robottivaihteistolla.

Opel Corsa on vuosien saatossa kasvanut reippaasti ja hyvällä omallatunnolla, sillä Karl- ja Adam-mallit hoitavat pienempien mallien virkaa. Nyky-Corsan muotoilu näyttää hyvältä ja vaikka muotokieli on runsasta, ei se sorru joskus pikkuautoissa nähtyyn yliampumiseen.  Koeajetun yksilön 17-tuumaiset vanteet tuovat Corsan lisäripauksen dynaamisuutta.

Koeajossa oli 1,3-litrainen diesel, jonka parina oli ECT-robottivaihteisto. Moottori-vaihteisto-yhdistelmä edustaa Corsa-hinnaston kärkeä. Koeajetun viisiovisen mallin lähtöhinta paremmalla Innovation-varustelulla on 20 052,46 euroa. Hinta on noin 2300 euroa korkeampi halvimpaan viisioviseen dieseliin verrattuna. Viisiovisen Corsan halvin malli on Active-varusteinen, bensamoottorinen 1.4 Ecotec, jonka alkaenhinta on 15 187,78 euroa.

1,3-litrainen dieselin 190 Nm:n huippuvääntö on tarjolla 1500-3500 kierroksen alueella. Kone jaksaa liikuttaa Corsaa vielä 1000 kierrokselta noustessa. Moottori on hiljainen, eikä dieselin karhea ääni häiritse ohjaamossa ajon aikana. Selvemmin nakun äänet kuuluvat käynnistetäessä ja kovempien kiihdytysten aikana.

Luonteeltaan ECT-robottivaihteisto on nätisti sanottuna äärimmäisen rauhallinen. Normaalissa kaupunkiajossa, missä ei tarvita voimakkaita kiihdytyksiä, se toimii kohtuullisesti. Tahdin kiihtyessä vaihteisto ei kuitenkaan mukaudu kasvaneeseen tempoon. Se vaatii kuljettajalta aktiivisuutta kaasujalkaa nostamalla, jotta vaihto tapahtuisi reippaammin. Muutoin dieselin kierrokset nousevat hetkittäin korkealle, jopa 3000 kierrokseen asti, ennen vaihtoa. ECT-vaihteistossa on myös manuaalivaihtamisen optio. Se nopeuttaa hiukan ylöspäin vaihtamista, mutta sekin vaatii rauhallista asennetta. Manuaalimoodin käyttöä helpottaa, että se vaihtaa automaattisesti alaspän vauhdin hidastuessa kuskin napsautellessa vaihteita vain ylöspäin. Vaikka vaihteiston tyyliin asennoituisikin valmiiksi, vaatii se silti erittäin rauhallist aajotyyliä ja perinteistä automaattia selvästi pidempää pinnaa.

Koeajoauton fiiliksiä nosti lisävarusteinen, sähköinen lasikattoluukku. Se tuo ohjaamoon lisäavaruutta ja valoa. Ja vaikka Active-perustasoa parempi Innovation-varustelu tuo mukanaan automaattisen ilmastoinnin, on kuumina kesäpäivinä tukassa tuntuva tuulenvire aina luksusta. Innovation-varusteluun kuuluu myös bi-xenon-ajovalot ja led-päiväajovalot sekä sumuvalot. Koeajoauto oli myös maustettu korin OPC Line-paketilla.

Viisiovisen Corsan sisätilat riittävät hyvin neljälle. Takapenkin keskipaikalla tulee jo ahdasta. Tavaratilaa Corsassa on 285 litraa, joka laajenee takapenkkien selkänojat  taittamalla 1120 litraan.

 

Opel Corsa 1.3 CDTi ECT-aut. Innovation

Moottori                                                 R4, diesel

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Iskutilavuus                                            1248 cm3

Teho kW (hv)                                         70 kW (95 hv)/ 3750 r/min

Vääntö                                                    190 Nm/ 1500-3500 r/min

Voimansiirto                                           Etuveto, viisivaihteinen ECT-robottivaihteisto

0-100 km/h                                             - s

Huippunopeus                                        - km/h

Yhd. EU-kulutus                                     3,2 l/100km

CO2- päästö                                             84 g/km

Mitat: Pituus 4021 mm, leveys 1746 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2510 mm, omamassa 1225 kg

Hinta vakiovarustein                               20 052,46 €

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.