Koeajo: V70 D4 Business A

08.05.2014 | Jussi Saarinen
Koeajo: V70 D4 Business A

Volvon automaatti ei enää viivyttele mutta potkii.

Myös Volvon dieselmoottoripuolella pyttyjä on viime aikoina vähennelty. Käyttöön otettiin uusi nelisylinterinen voimanlähde, joka korvaa aiemman viisipyttyisen nakuttajan. Mittasimme uutuuskoneen kulutuksen aiemmin V60-mallissa, ja totesimme silloin, että vähällä menee myös käytännössä: maantielenkkimme kulutus 4,6 l/100 km oli auton voimavaroihin nähden todella alhainen lukema.

Nyt kokeiltavana oli sama moottori V70-korissa, mutta mikä tärkeämpää, yhdistettynä uuteen 8-portaiseen automaattiin. Volvon aiempi laatikko sisälsi vain kuusi pykälää, ja tunnettiin viiveestä kaasupolkimen painamisen ja auton kiihtymisen välillä. Ensin ei tapahtunut mitään, ja sitten voimaa tuli etupyöriin liiankin kanssa, mikä aiheutti sutimista varsinkin nastarenkailla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Koeajo osoitti, että nuo viiveet ovat nyt kokolailla menneen talven lumia. Kaasupolkimen tuntuma on edelleen tämäntyyppiseen autoon hieman liian urheilullinen (herkkä), mutta auto lähtee kiihtymään entistä pehmeämmin. Vaihteiston varsinainen leipätyö, vaihteen vaihtaminen, hoituu kuten pitääkin eli tasaisesti. Mutta kuten autoissa yleensä, löytyy Volvostakin varjopuolensa.

Muuten todella hyvin toimivasta vaihteistosta paljastuu jarrutuksissa yllättävää nykimistä, kun pienemmät vaihteet kytkeytyvät todella terävästi päälle. Peräänkuulutamme siis vielä pientä hienosäätöä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.