Koeajo: Volkswagen e-Golf

08.05.2014 | Pasi Piironen
Koeajo: Volkswagen e-Golf

Sähkö-Golfin erottaa mallisisaristaan muun muassa led-huomiovalojen poikkeavan muodon perusteella.

Japanilaisten etumatka sähköautoilun saralla taitaa olla lopullisesti ohi. Näin voisi päätellä ainakin Volkswagenin järjestämän e-mobility-tapahtuman perusteella. Tapahtumassa wolfsburgilaiset esittelivät nykyisiä ja tulevia ekoteknologioitaan lehtimiesten ja muiden sidosryhmien lisäksi asiasta kiinnostuneille berliiniläisille.

Tapahtuman päätähdeksi oli varsin luonnollisesti valikoitunut Golfin täyssähköversio. e-Golfin valjastaminen Volkkarin sähköautovyörytyksen eturintamaan aiemmin esitellyn e-Upin kaveriksi on enemmän kuin fiksu veto saksalaiselta autojätiltä. On vaikea keksiä oivallisempaa sähköautoilun sanansaattajaa kuin Euroopan kaikkien aikojen suosituin automalli.

Yli 30 miljoonaa myytyä Golfia onkin kiistatta yksi e-Golfin suurimmista kilpailueduista. Malli on tuttu kaiken ikäisille jo neljän vuosikymmenen ajalta. Suuren yleisön kynnys siirtyä sähköautoilun pariin lienee huomattavasti matalampi e-Golfin ratissa kuin kilpailijoiden tuntemattomammilla ja futuristisennäköisillä tuotteilla.

Sähköautossa Glofin modulaarisen perusrakenteen edut pääsevät oikeuksiinsa

Volkswagen-konsernin mqb-pohjalevyn räätälöitävyydestä on hössötetty uusimman Audi A3:n ensiesittelystä lähtien. Tavanomaisella bensiini- tai dieselmoottorilla varustetussaGolfissa modulaarisen perusrakenteen edut jäävät helposti käyttäjiltä pimentoon. Vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustetuissa uutuusmalleissa tilanne on tyystin toinen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Esimerkiksi e-Golfissa 264 kennosta ja 27 moduulista koostuva 318 kg:n painoinen korkeajänniteakusto on jo suunnitteluvaiheessa pystytty sijoittamaan auton lattiarakenteisiin siten, ettei tavaratilan käytettävyydessä ole suurtakaan eroa perusmalliin verrattuna. Sähkö-Golfin takaselkänojat voi kipata aivan normaalisti vaakatasoon, eikä tavaratilan välipohjaa saati suksiluukkua ole tarvinnut uhrata sähköistymisen alttarille. Volkswagenin insinöörien pyrki- muodosta.

Pyrkimykset tehdä e-Golfista mahdollisimman ”tavallinen” realisoituvat myös ajon aikana. Sähköversion ajo-ominaisuudet eivät ainakaan kaupunkipyörityksen perusteella poikkea polttomoottorisisaristaan yhtään huonompaan suuntaan. Suorituskyvynkin osalta ”ee-Gee” saa hymyn huulille. Sähköautoille ominaiseen tapaan e-Golfin kestomagnetoitu synkronimoottori (85 kW/115 hv) antaa 270 Nm:n maksimivääntönsä käyttöön heti nollakierroksilta lähtien. Turhanpäiväisiä ja tarpeettoman rivakoita liikennevalokiihdyttelyjä onkin alkuun vaikea vastustaa.

Ecoajotilassa sähkömoottorin maksimiteho on rajoitettu

e-Golfin korkeajänniteakuston kapasiteetti on 24,2 kWh. Volkswagen ilmoittaa auton toimintamatkaksi 130–190 kilometriä käytetystä ajomoodista (normaali, eco ja eco+) riippuen. Ecoajotilassa sähkömoottorin maksimiteho ja -vääntö rajoitetaan 70 kW ja 220 Nm-lukemiin. Samalla auton huippunopeus laskee 115 km/h:iin ja 0–100 km/h kiihtyvyyys hidastuu 13,1 sekuntiin.

Myös ilmastoinnin toimintaa ja kaasupolkimen vastetta muutetaan säästeliämpään suuntaan. Eco+:lla lukuarvoja lasketaan entisestään lukemiin 55 kW, 175 Nm ja 90 km/h. Lisäksi ilmastointi kytkeytyy kokonaan pois päältä, ja kaasunvaste on huomattavan verkkaista

e-Golf saadaan Suomeen tämän vuoden loppupuolella yhtä aikaa e-Upin kanssa. Sähkökaksikon hintoja ei ole vielä vahvistettu, mutta Saksassa autojen svh-hinnat ovat 26 900 ja 34 900 euroa. Näistä luvuista voisi päätellä, että e-Golfin hinta alkaa luultavimmin myös Suomessa kolmosella.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.