Koeajo: Volvo S60 T5 R-Design A

08.05.2014 | Juuso Kallioinen
Koeajo: Volvo S60 T5 R-Design A

Volvo laittaa moottoripalettiaan uusiksi, ja viisimukisten yli 20 vuoden taival päättyy.

Volvon bensakoneet ovat pikku hiljaa uudistuneet. Tuntuvimmat muutokset löytyvät T5- ja T6-mallimerkintöjen takaa – molemmat uudet moottorit ovat nimittäin nelisylinterisiä. Ahtimista ei sentään ole luovuttu, ja polttoaine suihkutetaan näissä koneissa suoraan palotilaan.

Nyt koeajamamme uuden T5-moottorin kerrotaan olevan aiempaa tehokkaampija taloudellisempi. Voimanlähteen kaverina oli toinenkin uutuus: Aisinin valmistama kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto.

Vaivatonta ja sivistynyttä ajoa

Käytännön suorituskyvyssä ja moottorin ominaisuuksissa ei ole tingitty: S60 liikkuu normaaliajossa hyvin vaivattomasti ja sivistyneesti. Maksimivääntö asettuu arvoon 350 Nm, ja se on tarjolla erittäin laajalla käyntinopeusalueella.

Automaatti toimii viiveettömästi, ja vaihdot ovat rauhallisessa ajossa pehmeitä.Tarvittaessa vaihteiston reagointi on kuitenkin varsin nopeaa ja terävää. Ero Powershift kaksoiskytkinvaihteistoon ja aiempaan Geartroniciin on suuri – hyvässä mielessä. Aivan ZF:n kahdeksanvaihteisen automaatin tasolle laatikko ei kuitenkaan yllä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Koeajoauton R-Design-varustetaso antaa S60:lle sporttisen olemuksen niin sisätilojen kuin ulkonäönkin osalta. Urheiluistuimet ovat erittäin onnistuneet. Penkit tarjoavat hyvän sivuttaistuen, mutta myös volvomainen mukavuus on edelleen läsnä. Ulkokuorta kaunistavat korisarja, suuret vanteet ja pakoputkien ulostulot molemmin puolin takapuskuria. Kun auton käynnistää, putkistosta ei kuitenkaan kantaudu mitään, joka saisi suupielet virneeseen.

Isosta omamassasta huolimatta kiihtyvyys on ripeää

Teimme Volvolle myös täydelliset suorituskykymittaukset. Auto on melko painava; omamassaa kertyy 1 664 kiloa eikä kulkupuoli tunnu ratin takana erityisen räjähtävältä.

Kiihtyvyys on kuitenkin todella ripeää, ja ponkaisu 0–100 km/h vauhtiin sujui 6,8 sekunnissa. Sporttiselle olemukselle on siis katetta. Vaihteisto vaihtaa nopeasti mutta ilman repimistä myös kickdown-toiminnolla. Sitkeysarvot ovat niin ikään oikein hyviä, eikä ohittamistakaan tarvitse jännittää.

S60 T5:n ainoa varsinainen "puute" on edellä mainittu äänimaailma. Nyt kun viisipyttyisen mouruaminen on poissa eikä pakoääniä oikein kantaudu korviin, kokonaisuus vaikuttaa turhankin maltilliselta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.